Fantastisk norsk sesongåpning i Belgia

Morgendagens Helter landslagene på landevei sesongåpnet søndag med Nations Cup rittet Gent-Wevelgem. Det ble en fantastisk norsk dag med pallplass i begge juniorklassene, samt 6. plass i menn U23.

I juniorklassen for herrer suste Søren Wærenskjold inn til en meget sterk andreplass etter å ha sittet i brudd store deler av rittet. Daniel Årnes fulgte opp med en flott 6. plass, mens Ludvig F. Aasheim sikret med sin 17. plass tre nordmenn topp 20.

- Det var veldig gøy. Gutta kjørte utrolig bra og var med å prege rittet hele veien. Det var ikke planen at Søren skulle i bruddet, men det viste seg å være et sjakktrekk. Italieneren som vant var sterkest i dag, så det var greit. Daniel Årnes kom inn som reserve og gjorde det veldig bra. Han har tatt et stort løft siden i fjor og leverte en imponerende prestasjon i dag, oppsummerer landslagsleder Kai Lexberg.

Ble nummer tre etter velt

I juniorjentenes ritt endte det med massespurt. Til tross for problemer underveis spurtet Pernille Feldmann inn til en imponerende tredjeplass.

- Jentene har kjørt veldig bra og ligget godt plassert gjennom hele rittet. På slutten var planen å kjøre opptrekk for Pernille, og vi lykkes bra med det. Pernille var faktisk involvert i en velt cirka 11 km fra mål, og fikk noe girtrøbbel som en følge av dette. Derfor var dagens tredjeplass ekstra imponerende, oppsummerer Carl Erik Pedersen, landslagsleder for Morgendagens Helter landslaget for kvinner.

Under U23 guttenes ritt kjempet Håkon Lunder Aalrust om seieren etter å ha havnet i dagens avgjørende brudd. Han måtte se at det ble Slovensk seier til slutt, mens Lunder Aalrust krysset mållinjen til en sterk 6. plass.

Komplette resultater kvinner junior

Komplette resultater menn junior