Live TV-produksjon av kvinnenes NM fellesstart for første gang

Under NM fellesstarten i Bodø 26. juni blir det for første gang live TV-produksjon fra kvinnenes fellesstartritt.

Etter planen er det siste timen av rittet som skal produseres og vises live. Dette blir historisk i norsk perspektiv.

- Dette er første gang vi har live TV-produksjon på et fellesstartritt for kvinner i Norge. Jeg har ikke helt oversikt over hvordan det er internasjonalt, men jeg vil tro at vi er blant de første landene i verden som liveproduserer et nasjonalt mesterskap for kvinner på landevei. Norges Cykleforbund ønsker å være en aktiv pådriver for å skape likestilling i sykkelsporten, og dette er slik sett er viktig tiltak. En av NCFs viktige programerklæringer for perioden 2016-2020 er å doble antall kvinner i sykkelklubbene, sier sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen.

I hvilke kanaler sendingen vises er ikke helt avklart.

- Mulighetene for å få dette på plass kom så sent at sendetid på TV2 hovedkanal er vanskelige, men vi har god dialog i forhold til distribusjon på TV2’s øvrige plattformer. Vi ønsker også at hele sendingen skal kunne ligge tilgjengelig på nettet i etterkant, sier generalsekretær Bjørn Sætre.

Den siste delen av herrenes NM fellesstart produseres også og vil bli vist på TV2 hovedkanal.