Syvendeplass i ungdommens Tour de France, -Norge ranket neste best i verden

Sindre Lunke sikret norsk syvendeplass sammenlagt i Tour de l’Avenir som ble avsluttet lørdag. Etter sterk kjøring gjennom hele sesongen endte Norge opp på en historisk andreplass i Nations Cup for Menn U23.

Det 8 dagers lange etapperittet Tour de l’Avenir blir av mange omtalt som «ungdommens Tour de France». Etter 11. plass i fjor reise landslaget til Frankrike med ambisjoner om en enda bedre sammenlagtplassering. Før siste etappe lå Sindre Lunke på en veldig sterk fjerdeplass sammenlagt, men han falt til slutt ned til syvendeplass på den knalltøffe sisteetappen.

- Vi er i det store og det hele godt fornøyd. Det er alltid surt å være så nære et toppresultatet sammenlagt, men det var seks stykker som var bedre enn oss. Vi gjorde det meste riktig og det var lite vi kunne gjort annerledes for å endre på sluttresultatet, oppsummerer landslagssjef Stig Kristiansen.

Skaarseth og Lunke imponerte

I tillegg til sammenlagtresultatet til Lunke presterte nordmennene også bra på enkeltetapper. Anders Skaarseth ble blant annet nummer tre på den fjerde etappen etter å ha kommet med i det avgjørende bruddet.

- Anders Skaarseth har levert veldig godt og er en type vi kan vente mer av i fremtiden. Han er uten tvil den som overrasket mest positivt i dette rittet ved siden av Lunke, sier Kristiansen.

Neste beste U23 nasjon

Tour de l’Avenir var det siste rittet som inngikk i den såkalte «Nations Cup» for U23 ryttere. Etter solide resultater gjennom hele sesongen endte Norge opp på en historisk andreplass, kun slått av Italia.

- Jeg er litt stolt over at vi klarer å levere så bra gjennom en hele sesong i et så tøft selskap. Dette viser at vi har en god bredde og kan stille med slagkraftig lag i både fjell og på teknisk krevende klassikere, sier en fornøyd landslagssjef.

Andreplassen i Nations Cup sikrer Norge en ekstra plass under U23 fellesstarten i VM Richmond. Hvilke seks ryttere som blir tatt ut blir offentliggjort onsdag. 2.september.