VM-uttak Terreng Rundbane og Terreng Maraton

Norges Cykleforbund(NCF) har tatt ut seks ryttere til VM Terreng Rundbane 28. juni til 3. juli, samt en rytter til VM Terreng Maraton.

- Vi har nå kommet over halvveis ut på sesongen og uttaket til VM er nå klart. Vi ønsket å vente over NM med å offentliggjøre laget da det var åpning for noen tilføyelser i troppen, forteller landslagssjef Eddy Knudsen Storsæter om uttaket til VM Rundbane

Rytterne som er tatt ut er VM Terreng Rundbane Nove Mesto 28/6-3/7:

• Gunn Rita Dahle Flesjå, Sola CK/Multivan Merida Biking team (kjører rundbane)
  • Ingrid Sofie Bøe Jacobsen, Halden CK/Sepura Toyota racing with Birk, (kjører sprint)
  • Thea Siggerud, Soon CK, (kjører rundbane)
  • Petter Fagerhaug, Lillehammer CK (kjører rundbane)
  • Tobias Johannessen, Soon CK, (kjører rundbane)
  • Martin Siggerud, Soon CK, (kjører rundbane)

- Disse rytterne har utmerket seg med meget gode prestasjoner i internasjonale ritt har gjennom det dokumentert kapasitet til å prestere meget godt i VM. Vi har ryttere som også har prestert på sprint, men har dessverre ikke innfridd i henhold til uttakskriteriene for VM. Sprinten er en disiplin som er på vei utav mesterskap og er ikke lenger en del av verdenscupen. Vi har da i henhold til uttakskriteriene besluttet å stille med Ingrid Sofie Bøe Jacobsen, som har to medaljer fra VM tidligere, henholdsvis bronse i Lillehammer 2014 og sølv i Andorra i fjor. Hun har igjennom det vist sitt potensiale og bekrefter dette i helgens NM, uttaler Knudsen Storsæter.

Takket nei

- Eskil Evensen Lie fra Kloppa Offroadklubb har også levert mange sterke prestasjoner i år, og er best ranket av våre utøvere. Eskil ble tatt ut av NCF, men Eskil har valgt å stå over denne gangen. Det er en voksen beslutning vi støtter han fullt ut i. Han trenger ro og en lengre treningsperiode etter en hektisk sesong så langt, sier landslagssjefen.

Uttak VM maraton 26.6

Kommende helg er det VM i maraton i franske Laissac.

- Her har vi tatt ut Lars Granberg, CK Haugaland / Sepura Toyota Racing with Birk til å representere Norge. Lars har gjennom sesongen levert resultater som kvalifiserer han til VM. Lars Granberg har forberedt seg lenge til dette VM’et og er godt forberedt på hva som møter han der. Sist helg ble han 5 i Tsjekkia, sier Knudsen Storsæter.

Uttak WC Lenzerheide 9.-10.juli

Helgen etter VM går det verdenscup i sveitsiske Lenzerheide. Utøvere som kjører her er Petter Fagerhaug og Gunn Rita Dahle Flesjå. Gunn Rita Dahle Flesjå representerer her Multivan Merida Biking Team, mens Petter kjører for landslaget.

• terrengsykling

Eddy Knudsen Storsæter