Kent Rodel Westergaard fra Stovner imponerte i Oslo Open

Kent Rodel Westergaard fra Stovner Doce Pares imponerte under Oslo Open i Stick og knife fighting konkurransen som ble arrangert i Bjølsehallen på søndag ved å vinne 2 gull og en sølvmedalje. Kent Rodel Westergaar vant gull i klassen singel stick og dobbel stick, mens han vant sølv i mønsterklassen.

Det deltok utøvere fra de Filippinske stilene Kali Sikaran, Pikiti Tirsia, Dog Brothers Martial Arts, Combat Arnis og Doce Pares og det var mange tøffe kamper.

Stick Fighting er en felles konkurranseform innen filippinske kampidretter hvor man bruker en

eller to stokker i kamp når man fighter. Utøverne har på seg vest og hjelm for å beskytte seg. En kamp er på 3 runder a 1 minutt, og det er et høyt tempo på kampene med mye action. Den som får inn flest poeng vinner. Man får poeng for rene treff, blokk og unnvikelse. I tillegg arrangeres det konkurranse i forms som er en oppvisningskonkurranse. Det blir også konkurranse i knivkamp. Oslo

Open 4 var et oppkjøringsstevne med tanke på NM og VM som er til høsten

I Norge er denne konkurranseformen organisert i Norges Kampsportforbund. I Norge konkurrerer man etter internasjonalt standardiserte regler satt av WEKAF (World Eskrima Kali Arnis Federation) som er det eldste og største forbundet innen organisert konkurranse.

Det er flere kategorier som det kan konkurreres i innen WEKAF:

Single stick – Kamp med en stokk og full beskyttelse.
Double stick – Kamp med to stokker og full beskyttelse.
Padded stick – Kamp med kun hjelm og polstret jernstokk.
Team – 3 mot 3-lag.
Knife fighting – Knivkamp.
Sayaw – Fritt mønster.

Det som kjennetegner konkurransesporten er at det er lynraske slag, blokkering, unnvikelser, og man får poeng for rene treff, unnvikelser og gode blokkeringer av slag fra motstander.

Resultatliste ligger som vedlegg

Klipp fra mesterskapet