Taekwondolandslaget jakter flere poeng i Egypt

Denne uken reiser det norske taekwondolandslaget til Egypt for å delta i G2-stevnet Luxor Open. Gull i dette stevnet kan være avgjørende for kvalifisering til European Games.

Noen av verdens aller beste taekwondoutøvere deltar i Luxor Open, noe som gjør at dette stevnet blir tøft å hevde seg i. Det er likevel ikke umulig for de norske utøverne å gjøre det bra. I alt har taekwondolandslaget 10 medaljer i de fire siste internasjonale rankingstevnene, to gull, et sølv og seks bronse.

Det arrangeres bare ett G2-stevne i hver verdensdel og disse stevnene gir ekstra mange rankingpoeng til utøverne på pallen.  Gull i G2-stevne gir 20 rankingpoeng, mot 10 i G1-stevner. Taekwondolaget er avhengig av poeng for å kunne kvalifisere seg til European Games i Baku i juni. Stevnet i Egypt er et av flere viktige stevner frem mot sommeren og arrangeres 27.februar-1.mars. Deretter reiser laget til Nederland hvor de skal delta i Europas G2-stevne, Dutch Open i Eindhoven 13.-15.mars, som er det største stevnet med over tusen seniorutøvere påmeldt.

Det gjelder å sikre seg så mange poeng som mulig før 31. mars som er fristen for å kvalifisere seg til Europan Games i Baku. Det siste stevnet før frisen er EM for OL-klasser som arrangeres den siste helgen i mars, der kun landslagsutøvere kan stille.

Følgende landslagsutøvere stiller i Luxor Open, Egypt:

Marie Magnus, Keum Gang Taekwondo-Nesttun, klasse -57 kg

Tina Røe Skaar, Øvre Romerike Budo Senter, klasse -73 kg