Vedr. talentutvikling og toppidrett

Som kjent for mange ble det på forbundstinget 1. juni enstemmig vedtatt en ny langtidsplan hvor det bl.a. er lagt opp til økt fokus på utdanning av ungdommer, ledere og trenere samt økt fokus på anlegg og en tøffere prioritering av toppidretten. Planen vil få konsekvenser for talentutviklingen og for toppidrettsarbeidet allerede fra høsten 2014. (presentasjonen på Tinget)

Hovedlinjene i den nye planen vil være:

Uttak
Alle utøvere uavhengig av hvilken offisiell kampsportgren eller klubb man kommer fra i landet, skal ha den samme muligheten til å kvalifisere seg til EM og VM. Når det gjelder seniorutøvere, som ikke er
på landslaget, må man kvalifisere seg ved å prestere på forhåndsuttatte internasjonale konkurranser, mens juniorer vil bli tatt ut etter prestasjonsutvikling på workshops/samlinger, men internasjonale prestasjoner og andre prestasjonsrelevante aspekter kan også tas med i betraktningen.

Når det gjelder nordisk mesterskap i karate vil alle med norsk pass og riktig alder, i forhold til NIFs barneidrettsbestemmelser, som kommer til finalen i NM, få muligheten til å delta. Når det gjelder WTF Taekwondo vil de som er best sammenlagt etter NC I,NC II og NM få muligheten til å delta.

Utøvere som kvalifiserer seg og blir tatt ut til å representere NKF i offisielle mesterskap må trene med landslaget under landslagstrener i oppkjøringen til det aktuelle mesterskapet. Laget blir coachet av landslagstrener evt. den treneren/sportssjefen  engasjerer. Dette som en naturlig følge av kravene fra Olympiatoppen samt ønske om selvstendige utøvere. Det er også av praktiske hensyn.

Talentutvikling
Uavhengig av hvilken offisiell konkurransegren kan en kadett eller junior trener som har ambisiøse
målsettinger få systematisk oppfølging. Dette gjøres ved at klubbtrener i samarbeid med den aktuelle utøver og foresatte blir enige om en satsning i form av at de utarbeider en utviklingsplan utifra NKFs utviklingsstrapp og –filosofi. Klubber kan få bistand av forbundet sentralt til utarbeidelse av utviklingsplaner og til testing av utøvere.

Trenerforum
Det vil bli opprettet trenerforum hvor klubbtrenere kan bli orientert om det siste innen trening og forskning. Det er opprettet trenerforum for partnerklubber innen WTF Taekwondo kamp. Neste
trenerforum som skal opprettes er for karate klubber. Mer info om dette kommer på workshopen for karate 29.-31. august.

Partnerklubb
Klubber som ønsker å få oppfølging av forbundet og vil være en del av forbundets satsning, kan bli en partnerklubb. Dermed forplikter klubben seg til å følge NKFs utviklingsstrategier og får privilegier som bl.a. støtte ved trenerforum, workshops o.a.

Det er en generell forutsetning for klubbenes fremtidige suksess at klubbene ledes av kompetente styremedlemmer med idrettens lederutdanning, samt har engasjert godkjente og kvalifiserte trenere. Klubbenes ledere og trenere skal være gode rollemodeller, jf. idrettens grunnverdier om frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd, med langsiktig tankegang i.f.t. klubbdrift og utøvere som settes i fokus.

Ved å bli en partnerklubb vil klubben få særskilt støtte og oppfølging slik at klubben over tid kan utdanne talenter, utøvere, trenere og ledere i samarbeid med forbundet. Det er ikke et vilkår at man må ha trenere og ledere med utdanning når partnerklubbavtale inngås, men som nevnt er det krav om å følge forbundets utviklingstilbud.

Hvem kan søke om å bli partnerklubb
Det er opprettet partnerklubber innen WTF-taekwondo kamp. Det neste som skal opprettes er partnerklubber innen karate. Det vil bli mer informasjon om dette på workshopen til karate den 29.-31. august.  Søknadsfrist for å bli partnerklubb innen karate vil være  10. september.

Endringer i forhold til ny langtidsplan for de enkelte idretter
Opplegg for WTF Taekwondo kampRio 2016 prosjektet og «bro prosjektet» under ledelse av
Michael Jørgensen fra Olympiatoppen går som planlagt.

Opplegg for WTF mønster Det vil komme et nytt opplegg for mønster med økt fokus på utvikling i klubber og det vil bli egne workshop for mønster.

Wushu
Det er startet opp et talentprogram for Taolu og Sanda (kamp) . Les mer om dette forbundets hjemmeside. (linken)

Jujutsu
Når det gjelder jujutsu er det viktig å få opp en større bredde, men de utøvere som ønsker å satse kan i samarbeid med sin klubbtrener og sportsavdelingen få utviklet en utviklingsplan. Jujutsu utøvere med internasjonal erfaring og som har internasjonale ambisjoner kan delta på workshopen til karate.

Kendo
Kendo programmet går som planlagt.

Nytt opplegg for karate
Siden det er klubben som er ansvarlig for utvikling av kadetter, juniorer og seniorer i egen klubb vil den daglige trening og oppfølging også foregå i klubbene.

Forbundet vil arrangere fire åpne workshops/samlinger i året hvor klubbtrener kan ta med seg sine beste kadetter, juniorer og seniorer. Eneste krav er at de har internasjonal konkurranse erfaring. Her vil det bli trening og teori samt trenerforum. Workshopen er spesielt viktig for de kadetter og juniorer som har ambisjoner om å delta i offisielle juniormesterskap slik at landslagstreneren kan vurdere de. Treningen på workshopene vil bli ledet av landslagstreneren, mens teori og utdanning
vil andre kompetansepersoner innen forbundet forestå. Forbundet følger Olympiatoppens utviklingsstrategi i.f.t. kadetter og juniorer hvor det er mer fokus på utviklingsmål enn resultatmål.

Overgang til nytt opplegg for karate
Siden endringen av langtidsplanen skjer midt i eksisterende planlagt landslagsopplegg tas det sikte på en smidig overgang. Alle seniorer kan bli vurdert for uttak til Sr. VM som arrangeres i Bremen i
begynnelsen av november ved å vinne medalje  i Premier League stevner i forhold til påmeldingsfristen til representasjonsstevner.

Når det gjelder uttak til Jr. EM som arrangeres februar 2015 er det prestasjonsutvikling under workshoper/samlinger og internasjonale stevner som legges til grunn. Landslagstrener Wayne Otto vil vurdere alle aktuelle kadetter og juniorer på workshopene/samlingene på h.h.v. 29.-31. august, 28.-30.november og 12.-14. desember. Prestasjoner i internasjonale stevner (for eksempel Banzai Cup, men alle andre også) samt andre prestasjonsrelevante aspekter tas også med i betraktningen.

Den første workshopen/samlingen arrangeres den 28.-30. august. Mer info  kommer.
Workshop nr. 2 vil være 28.-30. november
Workshop nr. 3. vil være 12.-14. desember

Kostnader

Workshop/samlinger:
Egenandeler vil forekomme dersom ikke annet er avtalt. Utøverne står selv ansvarlige for booking og betaling av reise og opphold i forbindelse med workshop/samlinger.

Offisielle mesterskap:
Forbundet vil stå ansvarlig for påmelding, reise og opphold for alle utøvere som etter gitte kriterier har kvalifisert seg til offisielle mesterskap. Dette gjelder EM og VM for senior, junior og kadett. Vi gjør
oppmerksom på at det også her kan forekomme egenandeler.

Åpne mesterskap og kvalifiseringsstevner:
Åpne mesterskap vil være klubbstevner. Dvs. at klubbene selv må stå for påmelding, reise  og opphold for utøvere. Dette gjelder selv om det er kvalifiseringsstevner.

Andre nyheter :

Hei alle kampsportvenner!
NRK ønsker å lage reportasjer om utøvere eller trenere som driver med kampsport og/eller kampkunst, men de ønsker at det er knyttet en spennende eller en interessant historie til trening eller
konkurranser etc.  Dersom du selv har en spennende eller en interessant historie, eller hvis du  kjenner en trener eller utøver som har dette, kan du ta kontakt med sportssjef Dag Jacobsen via
e-post til dag@kampsport.no

Lederkurs for ungdom 19.-21. september og 17.-19. oktober
Lederkurset er beregnet for ungdommer som har ambisjoner om å komme inn i styrer, komiteer eller utvalg slik at de får være med å bestemme over egen utvikling. Kampsportforbundet ønsker (og vil) at
ungdom tar et større ansvar i eget idrettsmiljø og har derfor laget et eget lederkurs for ungdommer som gir deltakerne relevant kompetanse til å delta aktivt der beslutninger tas.

Kurset er det samme som idrettsforbundets ungdomslederkurs, men rettet mot kampsport. Kunnskapen og verktøyene deltakerne får under kurset vil gjøre det enklere å forstå, og få medansvar i egen klubb eller i andre organisasjonsledd. I tillegg vil det være fokus på selvtillit, selvfølelse og teambuilding. Les mer

• karate
  • talentutvikling