Korpskonkurranse for hele innlandet

Pressemelding   •   mar 21, 2019 15:17 CET

Hammartun skolekorps på Hedmarks-og Opplandsmesterskapet 2018

Helgen 30. - 31. mars møtes skolekorps og voksenkorps fra hele Hedmark og Oppland til konkurranse i Hadeland Kultursal på Gran. Til sammen 33 korps og omlag 1000 musikanter skal spille sitt nøye innøvde konkurranserepertoar, fordelt på flere divisjoner og klasser i løpet av helgen.

Hedmarks-og Opplandsmesterskapet er for mange korpsmusikanter et av sesongens høydepunkt, der korps fra hele regionen møtes for å spille for hverandre og treffes gjennom felles interesser. Det er alltid god stemning på våre konkurranser, og musikantene er ivrige støttespillere for hverandre, framfor å være bitre konkurrenter, sier Botolv Gjeldaker, daglig leder i Norges Musikkorps Forbund Hedmark/Oppland.

For mange korps er den årlige regionkonkurransen på seinvinteren et viktig mål og motivasjonsfaktor, som sørger for god musikalsk utvikling gjennom sesongen. I tillegg er det for flere av voksenkorpsene en god generalprøve til NM Janitsjar den første helgen i april, der flere av korpsene fra Hedmark og Oppland deltar årlig.

På årets Hedmarks-og Opplandsmesterskap konkurrerer skolekorpsene med janitsjarbesetning i tre divisjoner, og brass-skolekorpsene har en divisjon. Voksenkorpsene i janitsjarklassen er fordelt over tre divisjoner. Voksenkorpsene med brassband-besetning hadde sin regionkonkurranse i februar, der Jaren Hornmusikkforening stakk av med seieren.
Det vil blir musikkaktivitet fra morgen til kveld både lørdag og søndag, og konkurransen er åpen for publikum.

NMF Hedmark/Oppland er en av 8 regioner i NMF. NMF Hedmark/Oppland organiserer 168 korps og drøyt 5000 musikanter og drillere.

Kommentarer (0)

Kommentar