Det øves til forestilling. Bildet er fra VinterPULSE i Bergen i 2017. Foto: Norges Musikkorps Forbund

SommerPULSE i Molde

I uken 29.07 til 03.08.18, fylles kulturskolen i Molde med over 50 barn og unge som deltar på årets SommerPULSE. Siden oppstart av FeriePULSE i 2015 har det musikalske innholdet hovedsakelig vært sørafrikansk musikk, dans, koreografi og showdesign. Lederteamet består av sørafrikanske musikkinstruktører fra utvekslingsprosjektet PULSE og norske musikkpedagoger.

- Dette er et spennende og viktig prosjekt, kanskje spesielt for oss i Molde. I år blir det mange deltakere uten korpserfaring, så vi håper å inspirere mange av disse til å prøve seg i korps også etterpå. Vi ønsker å vise det mangfoldet og den musikkgleden vi kan ha sammen, sier Oda Salthammar, produsent for SommerPULSE Molde.

SommerPULSE startet med frokost hver dag kl 08.30, og varer til kl 15.00. Etter det er det møter og man spiser sammen før man forlater Kulturskolen kl 17.00

FeriePULSE foregår i ulike ferier der første del av ordet indikerer hvilken ferie seminaret avholdes i. Eks. VinterPULSE i vinterferien, SommerPULSE i sommerferien. I dag ser vi at skoleferier kan være en utfordrende tid for barn, unge og foreldre som av ulike grunner ikke har mulighet til å reise på ferie, lettere faller utenfor eller blir ekskludert fra tilbud som koster mye å være med på. I lys av dette, tilbyr NMF lavterskeltilbudet FeriePULSE.

Gjennom prosjektet får barn og unge utfolde seg med korpsmusikk fra flere kulturer. Korps assosieres ofte med 17.mai og marsjer i miljøer som ikke kjenner aktiviteten. I FeriePULSE ønsker vi å utfordre disse assosiasjonene og bidra til å speile det mangfoldige samfunnet vi lever i gjennom bruk av musikk. I år vil temaet for FeriePULSE være Troll/Skog/Natt.

Regions

Norges Musikkorps Forbund skal gjøre musikkorps til en attraktiv fritidsinteresse for alle barn, unge og voksne.