Kontrollmyndighetene må på banen.

Reportasjen om situasjonen i Oslo i bladet TAXI nr 1 viser at alle våre bange anelser allerede er et faktum. Uber og Bolt er etablert i markedet, om enn forsiktig i et ødelagt «koronamarked».Dumpingpriser som ingen sjåfør kan leve av, ulovlig omgåelse av taksameterkravet og ukontrollerbare økonomiske transaksjoner.

Det er oppsiktsvekkende at Skatteetaten var så lite forberedt, og virker så uinteressert i å si klart at de vil gripe inn. I beste fall får vi håpe de har fått en vekker, og sørger for at ulovlighetene som nå pågår, tar slutt snarest mulig. De kan ikke vente til neste år for å se om de utenlandske selskapene og uavhengige friåkere velger å oppgi sine tall for 2021.

Hvis ikke det skjer, må opposisjonen konfrontere Hareide med hans uttalelser i Stortinget om at det skal sikres kontroll og like vilkår. Feilinformasjon til Stortinget er noe av det verste en statsråd kan drive med.

Vi håpet alle at koronasituasjonen skulle bedre seg utover høsten og vinteren. I stedet har vi fått nye bølger og nye nedstengninger. Mye av privatmarkedet er fullstendig borte.

Det er bra at stortingsflertallet skjerpet regjeringens forslag med hensyn til å forlenge kompensasjonsordningene. Vi i forbundet hadde møte med Senterpartiets Sigbjørn Gjelsvik før forhandlingene i finanskomiteen, og fikk gjennomslag for viktige punkter for næringen. For eksempel at kompensasjon skal gis på grunnlag av gjennomførte turer, ikke total arbeidstid.

Drosjene oppfyller samfunnsansvaret hver dag i hele landet, og offentlige oppdrag gjør at det ikke er helsvart overalt. Da er det samtidig et tankekors at helseforetakene fortsetter å skvise næringen økonomisk i sine anbud. Faren er stor for at useriøse aktører nok en gang vinner anbud uten å kunne gjennomføre dem med tilstrekkelig kvalitet og forsvarlig økonomisk drift for utøverne.

Ingen offentlig instans bryr seg om hva den enkelte sitter igjen med i et marked som nå er dobbelt rammet av korona og frislipp. I motsetning til land som har innført minstelønninger, og dermed tar på alvor omgåelsene av disse som løsarbeidermodellen bidrar til, har vi i Norge tatt for gitt at det er anstendig betaling for anstendig arbeid.

Regjeringens velkommen til løsarbeiderselskapene setter dette i spill, og vi ser det nå i full utfoldelse i Oslo-markedet. Kampen mot løsarbeidersamfunnet må derfor løftes og intensiveres framover mot våren og stortingsvalget til høsten.

Hvis myndighetene ikke en gang kan bremse dette gjennom å kontrollere at nye aktører tar moms og oppgir korrekt omsetning til beskatning, vil situasjonen ble helt uholdbar. Det er selvsagt helt uakseptabelt.

Forsikring har lenge vært et «mareritt» for oss i taxiforbundet, og har vært arbeidet intenst med de siste par årene. Derfor er vi svært glade for at vi har fått på plass en ny avtale med Storebrand, som vi håper og tror skal være en god løsning for medlemmene.

Vi håper og tror på bedre forhold utover i 2021, slik at vi kan komme tilbake til mer normal etterspørsel etter drosjetjenester. Frislippets konsekvenser kan bli dempet med en ny regjering og innstramminger i lovverket.

Øystein Trevland, i bladet TAXI nr 1, 2021. (Øysteins hjørne).