Landsmøte i Norges Taxiforbund

Norges Taxiforbund holder sitt landsmøte 2. og 3. oktober, i Bergen. 180 delegater, i alt 426 personer er påmeldt. Statssekretær John-Ragnar Aarset(H) kommer fra Samferdselsdepartementet.

Landsmøtet holdes på Radisson Blu Bryggen, midt i Bergen sentrum. Utover 180 delegater deltar utstillere, andre gjester, observatører, ledsagere og administrasjonen.

Det starter med møte for valgkomiteen og landsstyret torsdag. Fredag og lørdag er det landsmøte. Lørdag kveld festmiddag. Ledsagere og gjester er invitert til guidet tur på Bryggen og Fløien lørdag formiddag.

Ny leder

Blant de viktigste sakene på landsmøtet er vedtak av nytt handlingsprogram og valg av ledelse. Det er også innkomne forslag som skal behandles.

Knut Thomassen har meddelt valgkomiteen at han ikke tar gjenvalg som forbundets leder. Han har vært forbundets leder de siste fire årene, før det mangeårig nestleder og styremedlem, samt fylkesleder i Finnmark. Thomassen har ryggplager, og velger å gå av som leder av helsemessige grunner.Valget foretas lørdag. Thomassen ser fram til landsmøtet, som arrangeres annethvert år.

Politiske signaler?

Stor spenning knytter seg til statssekretærens tale til landsmøtet. John-Ragnar Aarset er Høyres representant i departementets politiske ledelse, som Fremskrittspartiet ellers har hånd om.

Aarset er opprinnelig fra Hallingdal og var i sin ungdom leder i Unge Høyre. Han har i mange år vært en av Erna Solbergs nærmeste medarbeidere, både da hun var kommunalminister og som parlamentarisk leder i Stortinget. Han har også en tid bak seg som rådgiver i Gambit, Hill+Knowlton.

Fornyet strategi

Landsmøtet skal behandle landsstyrets forslag til handlingsplan for perioden 2015-17.

Under kapitlet rammebetingelser står blant annet:

Forbundet vil arbeide for:

• fortsatt tilslutningsplikt og reell behovsprøving. Lovverket på dette området er utydelig og må forsterkes, all den tid det gir fylkene handlingsrom som ikke samsvarer med lovgivers intensjon.
  • løyvehavernes frihet til å velge blant alternative sentraler der flere sentraler er etablert.

Sentralene må få økt handlingsrom og selv kunne velge sine løyvehavere

• et tilgjengelig drosjetilbud i hele landet. Dette opprettholdes kun dersom nytten av et eksisterende drosjetilbud tas hensyn til ved kjøp av offentlig betalte transporttjenester.
  • et avgiftssystem som gir et mest mulig miljøvennlig og sikkert drosjetilbud, og som sikrer et godt drosjetilbud til alle kundegrupper.
  • fritak for betaling av bompenger for drosjene på lik linje med all annen kollektivtrafikk.

Viktige mål er også knyttet til kompetanseheving, trafikksikkerhet og utadvendt aktivitet:

Forbundet vil ta en aktiv og synlig del i samfunnsdebatten for at flere skal anerkjenne næringens verdi i samfunnet.

Foto:

John-Ragnar Aarset er Høyres statssekretær i Samferdselsdepartementet, og hilser landsmøtet på vegne av statsråden.

• drosje
  • kollektivtransport