Kritisk for mange i drosjenæringen

Norges Taxiforbund er glad for ordningen med dagpenger for selvstendige, men skuffet over bedriftsstøtteordningen. Summen blir mager for kriserammede drosjeeiere.

Situasjonen for drosjeeiere skiller seg fra andre småbedrifter. De har ikke adgang til å drive som AS, og har kjøreplikt som gjør at de må dekke vakter døgnet rundt selv om det ikke er noen trafikk. Taxi er en del av beredskapen og erklært som en samfunnskritisk tjeneste.

Omsetningen falt som en stein fra 12. mars, og er nesten i null de fleste steder, fordi alt som gir trafikkgrunnlag ble stengt ned; skoler, barnehager, turiststeder, uteliv, vanlige pasientreiser, osv.

Mange taxisentraler har vært oppfinnsomme, blant annet ved å inngå avtaler om vareutkjøring. Noen har spesialtilpasset bilene for å kjøre smittede pasienter. - Vi har opprettholdt beredskapen overalt, men knapt noen har omsetning som dekker utgiftene, sier leder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland.

- Vi burde ha fått samme betingelsene som de virksomhetene som ble stengt ned, som frisører, siden det er staten som har stengt av for alle våre kunder. Egenandelen på 10.000 kroner og ingen utbetaling under 5.000, gjør at svært få drosjeeiere får nytte av kontantstøtten til bedrifter. – Det er ille at småbedrifter skal ha samme bunnfradrag som de store.

Trevland ber om en ny vurdering av dette. 10– 15.000 i faste utgifter i måneden er svært mye å dekke selv når inntekten er så godt som null.

- Vi har hele veien vært positive til dagpengeordningen for selvstendige og frilansere (enkeltmannsforetak), som kan få dekket egen lønn tilsvarende 80 prosent av 6 G (inntil 480.0000 i årslønn). Men det er ikke greit at dette i tillegg må brukes til å holde bedriften gående, sier Trevland.

I tillegg har det tatt svært lang tid å få denne ordningen på plass, noe den ennå ikke er. Regjeringen har nå sagt at den skal kunne søkes på i begynnelsen av mai. Men så skal den behandles i et overbelastet NAV-system, så vi aner ikke når penger kan komme på konto til personer som har vært uten inntekter siden 12. mars, sier Trevland.

Han forventer at regjeringen utsetter iverksettelsen av ny yrkestransportlov fra 1. juli, slik samtlige fylkeskommuner nå har bedt om. – Det vil være fullstendig katastrofe å få frislipp av løyver midt oppe i denne situasjonen. Også etter en gradvis normalisering vil det ta lang tid å komme opp igjen til normal drift. Utsettelsen må derfor være på minst ett år.

Enkelte fylkeskommuner har vedtatt å betale for kontraktskjøringer selv om turene ikke tas når skolene er strengt. – Vi vil be alle gjøre dette, for å lette situasjonen noe for noen.

Endrede permitteringsregler, redusert mva fra 1. april og andre tiltak er positive, men har marginal betydning for vår næring. Fortgang i dagpengeordningen og fjerning av egenandelen i kontanstøtteordningen, er det som kan hjelpe drosjeeierne over kneika, sier Øystein Trevland.

AH

Norges Taxiforbund er drosjeeiernes medlemsorganisasjon. Vi organiserer ca 4.000 drosjeeiere, de fleste sentraler over hele landet og er det naturlige samlingspunkt for drosjenæringen.