Lotte Miller, Kristian Blummenfelt og Casper Stornes i god form foran morgendagens verdensserieløp (WTS) i Hamburg

Lørdag 14. juli kjører fire nordmenn i verdensserien WTS – der kun den ypperste eliten i triatlon får være med. Vi er vant med å kun ha en eller to kvalifisert til å delta i WTS, men nå har Norge med fire utøvere for andre gang denne sesongen. Kristian Blummenfelt, som ble nummer 3 i verdensserien i fjor, Casper Stornes, som vant verdensserieløpet i Bermuda tidligere i år, Gustav Iden og Lotte Miller stiller til start.

Miller, Stornes og Blummenfelt har hatt en god treningsperiode siden forrige WTS. Gustav Iden, som tok tredjeplassen i Bermuda bak Stornes og Blummenfelt, er tilbake fra en lengre sykdomsperiode og forventer ikke mer av konkurransen enn å få tilbake konkurransefølelsen. Herrene har trent i høyden i Font Romeu, på grensen mellom Spania og Frankrike. Kun avbrutt en helg av Blummenfelt, da han tok en pallplass i den franske proffserien «Grand Prix de Triathlon» i Paris.

Sprintkonkurranse med høy fart, stor stemning og folkehav

Helgens konkurranse i Hamburg er en sprint, det vil si 750 m svøm, 20 km sykling og 5 km løp. Med mosjonistløp og miksstafett VM også på programmet, er denne helgen i Hamburg regnet som en av verdens aller største på triatlonkalenderen. Det er meldt mildt vær, lite vind, rundt 20 grader i vannet, og store folkemengder. Ikke rart at Hamburg er blant Blummenfelts favorittkonkurranser. «Her er det bra stemning og mye folk. Det er alltid gøy å være her», forteller han.

Blummenfelt er en sterk løper, en fordel i Hamburg. Uten de store utfordringene på syklingen i form av bakker, som for eksempel i Bermuda, blir det gjerne slik at et stort felt er samlet inn i veksling til løp. Halvparten av sykkeltraseen, som skal sykles seks ganger, er trang og teknisk. I resten av løypa må du ha god fart. Nordmennene er alle sterke på sykkelen, og vil kanskje kunne dra ifra på syklingen. Blummenfelt er usikker på om det vil være avgjørende. «Her må det løpes fort uansett hvordan konkurransen utfolder seg. Målet mitt er å vinne. Det er jammen på tide. Samtidig er det tett i toppen, og det er vanskelig å forutse hva som vil skje.»

Sportssjef i Norges Triatlonforbund, Arild Tveiten, har heller ikke tro på at noe rykk vil lykkes her. «De fleste kommer til å begynne løpingen sammen, og da tror jeg Kristian kommer helt der framme», sier han. Om de andres muligheter tipper han en topp-10 plassering på Stornes og muligens også for Miller. De har begge litt igjen på å være på toppnivå i en konkurranse hvor løpingen er så viktig. «Men det er veldig tett. Løper du fem sekunder saktere enn forventet kan du miste mange plasseringer».

Stornes har en plan om å spare seg bak i feltet på syklingen, for å ha friskest mulige ben for å få løpt godt. «For å få til et godt løp må jeg ha en god svøm, bedre enn jeg har svømt i konkurranse siden Bermuda», forteller han. «Med dårlig svømming har jeg måttet bruke for mye krefter på å jobbe meg opp». Både Stornes og sportssjef Tveiten mener treningen i Font Romeu har fungert godt for ham. På flere økter har det norske landslaget trent sammen med utøvere fra blant annet Japan og Frankrike. Det har gjort at de har fått matchet seg godt på open-water-svømmingen.

Åpent og jevnt løp også på kvinnesiden

Lotte Miller vil selv være fornøyd med en topp-20 plassering selv om hun har solide sprintløp å se tilbake til, blant annet en 10. plass i Abu Dhabi i våres. En 14. plass i Leeds for en måned siden viser at hun er i ferd med å etablere seg på nivå med der hun var for noen år siden, før overtreningsperioden. «Jeg tror formen har blitt mer stabil, og jeg har hatt en veldig god treningsperiode uten sykdom etter Leeds» forteller hun.

Strategien i morgen vil være å gjøre smarte valg generelt, og kjøre hardt på svømmingen for å få en god posisjon ut på sykkel. «Så vurderer jeg underveis om jeg vil prøve å stikke på sykkelen eller ligge smart i feltet. Jeg vil nok kjøre hardt på de første rundene på sykkelen, men valgene jeg tar kommer an på hvem jeg kommer opp av vannet med», forklarer hun, og tilføyer: «Jeg er usikker på løpsformen min, men tror at jeg har en god 5 km inne. Jeg håper å løpe min beste 5 km noensinne».

Hvem av konkurrentene som vil gjøre det bra, synes hun er vanskelig å spå. Flora Duffy er tilbake etter en skadeperiode, og Miller kjenner ikke til hvor mye det har satt fjorårsvinneren av verdensserien tilbake. Miller tror at de unge vil kunne gjøre det bra. «Dynamikken har endret seg i kvinnefeltet de siste årene, og du må være eksplosiv for å kunne følge med,» forklarer hun og trekker fram hjemmehåpet Laura Lindemann, som ble nummer 3 her i fjor.

Live på TV2 Sportskanalen

Begge løpene vises i sin helhet på TV2 Sportskanalen. Herreløpet begynner kl 16.30 og kvinnenes løp begynner kl 18.30. TV2 vil også vise verdensmesterskapet i miksstafett live på søndag, kl 14.15.

• lotte miller
  • kristian blummenfelt