Rachel Peterson fra Hacienda Esmeralda

12. juni: Smak kaffe i verdensklasse!

Norsk Kaffeinformasjon inviterer vi til en spennende kaffedag onsdag 12. juni. Vi får besøk av Rachel Peterson fra den verdenskjente farmen Hacienda La Esmeralda i Panama. Hun vil presentere gården sin og de beste partiene fra årets høsting som skal selges på nettauksjon uka etter. Ikke minst får vi også bli med på cupping av kaffen. Dette er en unik og sjelden sjanse til å smake på det beste – fra den beste!

Arrangementet finner sted i våre lokaler i Niels Juels gate 16, Oslo 12. juni kl. 12.00 – 16.00.

Gratis inngang for presse

Påmelding til info@kaffe.no

Pris: kr 2 000,– pr. firma (gratis for medlemmer av NKI).

Lunsj

Det er i år 15 år siden broren til Rachel, Daniel Peterson, og familien forøvrig oppdaget kaffearten Geisha på gården sin og presenterte den i en nasjonal kaffekonkurranse – Best of Panama (BoP).

Panama har hatt sin egen konkurranse og auksjon som ble startet noen år før CUP of Excellence (CoE) var etablert. Hacienda Esmeralda vant konkurransen flere år på rad, og til slutt begynte de å velge ut og tilby forskjellige partier fra teiger på gården i en egen Hacienda Esmeralda Geisha Auksjon — hvilket har blitt en kjempesuksess.

Kaffeentreprenør og tidligere verdensmester i baristakunst, Robert Thoresen, har samarbeidet med Hacienda Esmeralda i mange år:

- Jeg smakte denne kaffen da den først ble presentert for verden i 2004, og det var en helt uvirkelig opplevelse; at en kaffe fra Sentral-Amerika kunne ha en så floral aroma og være enda mer elegant enn all etiopisk kaffe jeg hadde smakt til da.

Thoresen står bak brenneriet KAFFA og sourcing-selskapet Collaborative Coffee Source

– I 2005 ble KAFFA med i en gruppe som bød under auksjonen. De vant, og med det den høyeste pris betalt for kaffe til dags dato. KAFFA har handlet Geisha fra Hacienda Esmeralda hvert år siden.

Thoresen er på gården til Peterson hvert år. Han smaker på deres partier, rådgir om hvilke de bør legge ut til auksjon, og var i 2011 og 2012 også invitert til å være hoveddommer i BoP. Det første året han arrangerte konkurransen, ble Geisha-arten skilt ut som en egen konkurranse-kategori, og de bærtørkede partiene i enda en annen kategori. Til da hadde BoP vært en salig blanding av kaffe-smaker, hvilket var unødvendig krevende å dømme i, hvis poenget skulle være å finne og rangere de mest interessante kaffe-partiene. Nå har Boquete-bøndene blitt Geisha-eksperter og bærtørkingsmestere par excellence.

– Mange andre prøver, mange lager mye som ligner, men denne gjengen er best, sier Thoresen.

I 2018 ble forøvrig begge partiene solgt til de høyeste prisene som kaffe noensinne er solgt for.

Møt Rachel Peterson og Robert Thoresen og bli med på en kaffeopplevelse av de sjeldne!

LES MER OM HACIENDA ESMERALDA