Den norske jazzmusikeren Mathilde Grooss Viddal er en av 10 vinnere som skal fremføre og motta pris under Global Women In Music For Human Rights 5. november i Roma. Foto. Arne Raanaas.

Internasjonal pris til jazzmusiker og komponist Mathilde Grooss Viddal.

Mathilde Grooss Viddals verk «Out of Silence» er ett av ti utvalgte vinnerverk i en stor internasjonal konkurranse. Viddals komposisjon ble plukket ut blant 275 innsendte verk fra 86 forskjellige land. Jazzmusikeren og komponisten skal selv fremføre og motta prisen i Roma under Global Women In Music For Human Rights i Teatro Argentina, Romas største teater, under en gallakonsert mandag 5. november der alle vinnerverkene blir fremført. Samtlige komposisjoner er inspirert av kampen for menneskerettigheter.

Mathilde Grooss Viddal (f. 1969) er en genreoverskridene komponist, i bresjen som fri-improutøver, orkesterleder for FriEnsemblet og utdannet programingeniør. Hennes verk Out of Silence ble urfremført av FriEnsemblet på Nasjonal jazzscene høsten 2015, med Safaa Al-Saadi og Sattar Al-Saadi fra Irak og Naïssam Jalal fra Frankrike/Syria som gjester. Verket er inspirert av Nobel Fredsprisvinner Malala Yousafzais arbeid.

– Det er en stor ære å være blant de ti vinnerne fra Italia, Costa Rica, Uruguay, El Salvador, USA, Sør-Afrika, Slovenia, Jordan og Norge, sier Mathilde Grooss Viddal.

Den italienske organisasjonen Donne in Musica/Global Women in Music for Human Rights deler ut prisen for å markere 70-årsjubileet for signeringen av FNs menneskerettserklæring. Med et nettverk av 27 000 kvinnelige musikere og komponister fra 113 land har organisasjonen Donne in Musica siden 1978 jobbet for menneskerettigheter med støtte fra blant annet FN, UNESCO, UN Human Rights Office (FNs høykommissær for menneskerettigheter) og EU-parlamentet.

Viddal har mottatt flere internasjonale priser for komposisjon/arrangering til fem CD-utgivelser av FriEnsemblet som hun leder og som har begeistret jazzanmeldere fra flere kontinenter. Hun har turnert i Norge og internasjonalt med forskjellige konstellasjoner, samarbeidet med musikere fra hele verden, i de senere årene i tett samarbeid med den Fransk-Syriske musikeren Naïssam Jalal. Viddal har bidratt på en titalls CD- utgivelser, hatt flere bestillingsverk og installasjoner i inn og utland. Hun har tidligere i år skrevet bestillingsverket «Tri vendur blés ho i den høgaste sky» som ble urfremført på Vossajazz 2018 og fremført på åpningen av UNESCOs Europeiske kulturarvår 2018 og på UNESCOS International Jazzday(s) 2018. Viddal har mottatt tittelen residerende kapellmester (res.kamp.) på Kampenjazz i Oslo i 2016, i 2006 mottok hun Statens 3-årige kunstnerstipend.

Norsk Komponistforening er i stadig vekst, både i antall medlemmer og i representasjonen av kunstnerisk mangfold og genrebredde. Våre medlemmer skaper lydkunst, installasjoner, orkestermusikk, kammermusikk, kor- og vokalmusikk, elektronisk musikk, performance, støy, jazz, scenisk musikk og filmmusikk. Norsk Komponistforening er medlem av den europeiske komponistorganisasjonen ECSA (European Composer and Songwriter Alliance).