Historiens fjerde beste år

Nyhet   •   jan 04, 2016 16:54 CET

Omsetningsøkningen kommer i sin helhet i spill mot internasjonale trav- og galoppløp, de aller fleste til Sverige. I 2015 ble det tilbudt spill til 969 utenlandske arrangement, 236 flere enn i 2014. Antall hjemlige løpsdager var konstant, 534.

- Det er positivt at vi totalt har en oppgang i omsetningen, men dessverre synker spillet til våre hjemlige stevner, sier NR-direktør Harald Dørum til Equus.

Færre løpshester

Hovedgrunnen til det er et fallende antall norske, aktive trav- og galopphester. I 2015 sank antall starter totalt med 2 prosent og det var 2,4 prosent færre hester per løp. Stadig fallende fødselstall vil trolig styrke den trenden i 2016.

- Norsk Rikstoto ønsker en stor hjemlig spillproduksjon, og å snu den negative utviklingen vil være en viktig oppgave for både sporten og for oss som spillselskap, understreker Dørum.

Spill til norske arrangement utgjorde 2,47 milliarder av omsetningen, spill til utenlandske løp 1,26 milliarder. For norsk hestesport, som mottar overskuddet fra spillet på hest, er utviklingen med færre norske stevner og mer internasjonalt spill ikke ønskelig ettersom fortjenesten av spill til utenlandske arrangement er lavere. Svakere og færre norske løp gjør det også vanskeligere å selge disse til utenlandske spillselskap. I 2016 kommer blant andre tre australske spillselskap til å tilby norske lunsjløp til sine kunder, og det er planer om flere internasjonale samarbeidspartnere i 2016.

5+-suksess

Norsk Rikstoto lanserte i juni 2015 spill til Europas største hestespill, franske 5+. Det er blitt en suksess med 47,1 millioner kroner omsatt totalt. 44 470 kunder har forsøkt det daglige hestespillet som går ut på å plukke ut fem hester i riktig rekkefølge i ett bestemt løp.

- 5+ er blitt en stor suksess, og hvor omsetningen har vært langt høyere enn det noen kunne forutse. Fra og med 11. januar tilbyr vi også Vinner-, Plass- og Tvillingspill direkte inn i de store franske pottene, opplyser NRs salgssjef Geir Langseth.

Mange nye spillere

I 2015 hadde NR 194 862 aktive, registrerte spillere. En økning på 22 000 fra 2014. 41 551 var nye kunder. 61 prosent av omsetningen var registrert spill. Omsetningen på 3,7 milliarder ble fordelt på:

Kommisjonærer: 53,08 prosent
Nett: 37,65 prosent
Mobil: 4,91 prosent
Bane: 4,34 prosent

Tallene viser at omsetningen via mobil nå er høyere enn det som omsettes ute på landets tolv totalisatorbaner.

- Norsk Rikstoto har investert i teknologiske plattformer for både nett og mobil, et arbeid som pågår kontinuerlig, og det er viktig i en periode hvor vi kjemper om andeler i et stadig tøffere spillmarked hvor mange av våre konkurrenter har langt større utviklings- og markedsressurser, sier Dørum.

Norsk Rikstoto og direktør Harald Dørum kan være fornøyd med 2016, hvor spillselskapet økte sin omsetning med 77,8 millioner kroner.

Kommentarer (0)