Gode tall for Norsk Rikstoto

Pressemelding   •   aug 11, 2015 08:30 CEST

Per 31. juli har omsetningen økt med 78,5 millioner i forhold til 2014. Veksten er jevnt fordelt gjennom hele året, og det har vært omsetningsvekst i ni av siste ti måneder. V75-spillet, travsportens spill-lokomotiv, har økt omsetningen med snaue 24 millioner, uten at NR-direktør Harald Dørum jubler av den grunn.

- V75-omsetningen kan ved første øyekast se hyggelig ut sammenliknet med 2014, men faktum er at den bare er litt mindre dårlig enn i fjor. Sen stevnestart i sommer har ikke påvirket omsetningen negativt, men heller ikke gitt det løftet vi ønsket, sier Dørum til Equus.
Han minner likevel om at en av hovedgrunnene for senere stevnestart var økt aktivitet på banene og i nærmiljøet, drevet av og for de lokale trav- hestesportsmiljøer.

Noen har forsøkt
- Et par baner har virkelig forsøkt å lage noe ekstra, men uheldige omstendigheter gjorde at effekten ikke ble som ønsket. Uten å trekke noen konklusjon ser ikke forandringen ut til å ha gjort noe annet enn å endre innleveringstidspunktet for V75, påpeker NR-direktøren, som kan bokføre et overskudd på 18 millioner etter 1. halvår.
- Et solid overskudd så langt, betyr det mer tilbake til de aktive i form av høyere premier?
- Resultat hittil i år er positivt i forhold til budsjett, men å fordele overskudd er prematurt i august. Etter fjorårets gode resultat styrket vi egenkapitalen i Norsk Rikstoto, og det er styrets ønske at den også skal styrkes med ti millioner inneværende år. Om vi klarer å holde omsetningen oppe resten av året bør det bli et solid resultat for norsk hestesport.

Mer utenlandsspill
Tidligere i år underskrev Norsk Rikstoto ny internasjonal spillavtale med ATG og hvor provisjonsmodellen ble endret. Jo mer internasjonalt spill fra Norge, jo høyere provisjon. Hittil i år har NRs omsetning til internasjonale løp økt med 81 millioner kroner etter årets sju første måneder. Omsetningen til våre egne løp har derimot sunket med 2,5 millioner. I motsatt ende har ATG (og deres samarbeidspartnere) økt spillet til norske travløp med 10,3 prosent – 24,2 millioner.
- Med tanke på vår hjemlige og synkende løpsproduksjon er det ingen overraskelse at all vekst skjer i internasjonalt spill. Denne utviklingen er likevel sterkere enn det vi budsjetterte med, og selv med økt spill til Norge, betyr det økte provisjonsutgifter. Ikke en ønskelig utvikling, men likevel mye bedre enn alternativet, færre spill og lavere omsetning, understreker Dørum

Økt mobilspill
Norsk Rikstoto har de siste årene satser hardt på å utvikle gode løsninger for web og mobil, og i juli var for første gang omsetningen på disse plattformene inklusive baneomsetningen like stor som kommisjonæromsetningen (internett 38, bane 5,4 og mobil 5,9 prosent). I juli var altså mobilomsetningen høyere enn det som ble omsatt på alle landets totalisatorbaner!

5+
5+, verdens største hestespill, ble lansert 18. juni. Selv om spillet ikke er bredt markedsført i Norge, det vil skje i løpet av høsten, har omsetningen i gjennomsnitt ligget på snaue 195 000 kroner per dag. Den høyeste omsetningen var 474 198 (lanseringsdagen) og den laveste 134 000 kroner (2. august).
- Fredag og lørdag er de to beste dagene. Tilbakebetalingsprosenten for norske spillere har vært over 60, noe som er bedre enn forventet, og to norske spill har gått inn med gevinster over 100 000 kroner. Flesteparten av spillerne har benyttet andelsbankspill, opplyser NRs salgssjef Geir Langseth.

Norsk Rikstoto er en frittstående, næringsdrivende stiftelse som ble etablert 24. september 1982 av Det Norske Travselskap (DNT) og Norsk Jockeyklub (NJ). Stiftelsen har et overordnet ansvar for all totalisatorvirksomhet og en overordnet økonomisk styring av hestesporten.

Norsk Rikstoto skal være en vesentlig bidragsyter til å sikre utviklingen av hestehold og hesteavl i Norge.

Kommentarer (0)