BÆREKRAFT-BALL: Ballen med de 17 bærekraftsmålene skal brukes i Norway Cup. Generalsekretær i Norway Cup, Tony Isaksen, statsminister Erna Solberg og adm. dir. Åsne Havnelid i Norsk Tipping.

Bærekraftpartner med Norway Cup

Sammen med verdens største fotballturnering for barn og unge skal Norsk Tipping bidra til å nå FNs bærekraftsmål.

Norsk Tipping har en unik posisjon i Norge. Pengene nordmenn legger igjen når de kjøper lottokupongen og gir drømmen en sjanse – ender som et bidrag til å bygge samfunnet.

Bidra positivt til samfunnsutviklingen

Som en stor samfunnsaktør, ønsker Norsk Tipping også å finne muligheter til å bidra positivt til samfunnsutviklingen på andre måter. Derfor har selskapet inngått en avtale om å være bærekraftpartner med Norway Cup.

Bærekraftpartner-samarbeidet innebærer at Norsk Tipping i samarbeid med Norway Cup skal finne muligheter for å synliggjøre og bidra til å nå FNs bærekraftmål. Norsk Tipping skal i dette samarbeidet spesielt bidra inn mot mål 4, «God utdanning», mål 5, «Likestilling mellom kjønnene», og mål 17, «Samarbeid om å nå målene».

En viktig forutsetning for alt Norsk Tipping skal bidra til/med er at det skal rette seg mot trenere, ledere og foreldre, med andre ord personer over 18 år.

Norsk Tipping vil bidra til å gjennomføre tiltak og arrangementer både før, under og etter selve turneringen.

Samarbeid på tvers

Et av tiltakene selskapet har bidratt til var et arrangement på rådhusplassen 8. juni. Med statsminister Erna Solberg og europaminister Frank Bakke Jensen til stede, markerte arrangementet starten på et samarbeid og en forpliktelse mellom Norway Cup, Dana Cup og Global Goals World Cup om å jobbe for å nå FNs bærekraftsmål.

Deres utgangspunkt er at de har en felles verdiplattform og en unik posisjon som noen av verdens største samlingspunkter for barn og unge. Fotballen har en unik posisjon som et «verdensspråk» som alle forstår og som skaper glede og fellesskap i selv de mest håpløse situasjoner. Derfor er fotballarenaen en perfekt arena å jobbe på for å nå felles globale mål.

Videre arbeid med bærekraftsmålene

For Norsk Tipping markerer bærekraftpartner-samarbeidet starten for det videre arbeidet med å integrere FNs bærekraftsmål i virksomheten. Norsk Tipping vil i løpet av året identifisere 4-5 mål der selskapet har mulighet til å gjøre en innsats, deriblant mål 5 og 17, som også er mål selskapet skal bidra til i samarbeidet med Norway Cup.

Les mer om FNs bærekraftsmål her:

Silje Bye Vangen

kommunikasjonsrådgiver Samfunnsansvar, årsrapportering 97766479

Produkter som for eksempel Oddsen, Lotto, Flax og Tipping har lange tradisjoner, mens KongKasino, Eurojackpot og Nabolaget er nyere skudd på stammen. Felles for dem er at de skaper spenning og moro i hverdagen til tusenvis av nordmenn, enten drømmen er å bli rik eller bare å krydre fotballkampen med en beskjeden innsats på favorittlaget.
Hvert år kommer spillemidlene norsk idrett, kultur og frivillige, humanitære organisasjoner over hele landet til gode. Spillemidlene er den viktigste bærebjelken for norsk idrett.
Siden 1948 har Norsk Tipping bidratt med over 162 milliarder kroner (prisjustert) til gode formål – til glede for befolkningen over hele landet. I 2019 gikk 5,7 milliarder kroner fra Norsk Tipping til samfunnsnyttige formål.