Fabrice fra Hamar vant Drømmetreff

Fabrice fra Hamar vant Drømmetreff

Drømmestipendet er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk Kulturskoleråd og Norsk Tipping der én million kroner til sammen deles ut til 100 kulturtalenter rundt omkring i Norges fylker. Hensikten er å synliggjøre kommunenes arbeid for å fremme lokal kultur, samtidig som det er et viktig bidrag til å oppfylle mange unge kulturutøveres drømmer.

Kun én av disse Drømmestipend-vinnerne kan vinne tittelen Drømmetreffutøver, og i går ble det avslørt på Norsk Kulturskoleråd sin årskonferanse i Kristiansand hvem vinneren av den gjeve prisen var. Foran 350 kulturskolerektorer og lærere fra hele landet entret pianotalentet Fabrice Bligoud Vestad scenen for å spille.

En intetanende Fabrice satte seg foran flygelet for å fremføre sitt klaverstykke. Det var en stor overraskelse da han etter opptredenen ble tildelt den gjeveste prisen en ung kulturutøver kan få. Som vinner at Drømmetreffet får 14-åringen oppfylt den drømmen mange, mange andre pianospillere drømmer om.

Gerd Holter fra Norsk Tipping avslørte foran hele salen at Fabrice hadde vunnet prisen. Fabrice selv var lamslått.

- Han ble helt satt ut der han satt bak pianoet. Han hadde reist helt til Kristiansand for å spille, men ante ingenting om dette på forhånd. Det var veldig morsomt å overraske noen sånn, sier Gerd.

Drømmetreffutøveren skal få undervisning i masterklassen til den verdenskjente pianiststjernen Leif Ove Andsnes i desember, og får også reise på pianofestival i Frankrike.

Fabrice legger mye av æren for utmerkelsen til sin pianolærer Ivan Ivantchev som også var til stede under tilstelningen i Kristiansand.

- Pianolæreren var så rørt da han fikk vite at Fabrice hadde vunnet prisen. Tårene bare trillet nedover ansiktet hans, forteller Gerd.

Fabrice er elev ved Hamar kulturskole, og var den syvende fra Hamar til å vinne Drømmestipend etter at stipendordningen startet ti år tilbake. Nå har Fabrice i tillegg til å motta Drømmestipend også vunnet Drømmetreffet. Gutten får nå to drømmer oppfylt, så fremtiden ser lys ut for denne unge pianospilleren.