MIDT I SMØRØYET: Margrete Trebostad, Kathrine Hovd, Else Laksnes og Ann Merete Reppen trener barn og unge i Spillum. Sist helg var de plutselig en del av støtteapparatet for landslaget! Foto: Magnus Linnestad

Fikk drømmehelg med landslaget

Fire skitrenere fra Spillum IL fikk en drømmehelg gjennom Norsk Tippings Drømmetanken i helgen. Gjennom hele Holmenkoll-helgen fikk de følge det norske landslaget i langrenn tett.

Høydepunktet i en innholdsrik helg var middag med kvinnelandslagets utøvere og støtteapparat lørdag kveld.

Før det hadde vinnerne av Drømmetanken stått på drikkepost på femmila for herrer, hilst på støtteapparatet og hørt landslagstrener Tor Arne Hetlands tanker om rennet. Det ble også tid til en omvisning i smøretraileren og en prat med smøresjef Knut Nystad.

- En stor dag, og en opplevelse å få være på stavpost og drikkepost – og å få være med i smøretraileren. Dette er en stor inspirasjon, sier Else Laksnes, langrennstrener i Spillum IL.

- Det er en motivasjon å se dette og så komme tilbake til utøverne og fortelle, sier Kathrine Hovd, en annen av trenerne som var med.

Flest mulig

Spillum IL er en skiklubb med fokus på et bredest mulig skitilbud, hvor alle skal bli sett og hvor det ikke er fokus på resultater i aldersbestemte klasser. Dette gjør at klubben opplever lite frafall oppover i klassene, og Spillum har i en årrekke vært blant de største skiklubbene i skikretsen. Ikke minst har klubben viet ekstra oppmerksomhet mot å få jentene til å holde på lenger med skisport. En suksessfaktor for å klare dette er at klubben er opptatt av å få med kvinnelige trenere. Nettopp derfor er halvparten av klubbens trenere kvinner.

For å inspirere noen av dem, søkte altså hovedtrener Svein Tore Hovd om å få sende fire av trenerne til en drømmehelg i Holmenkollen, etter at Norsk Tipping utlyste denne opplevelsen gjennom konseptet Drømmetanken.

- Som hovedtrener i klubben ønsker jeg at en eller flere av våre kvinnelige trenere skal få oppleve å bli med på det som garantert blir en drømmedag under verdenscupen i Holmenkollen. Jeg er sikkert på at en slik opplevelse ville gitt disse trenerne en ekstra motivasjon og stor kunnskap, som jenter og gutter i alle aldre i neste omgang vil nyte godt av, skrev Hovd.

Han holdt søknaden hemmelig, og de fire damene visste dermed ingenting før de ble kontaktet med forespørsel om de ville tilbringe helga fra orkesterplass i Holmenkollen!

Forbilder for jentene

Landslagets Astrid Uhrenholdt Jacobsen er ikke i tvil om at det er viktig å få med flere jenter og kvinner for å holde på jentene i aktiv idrett.

- Det er åpenbart viktig at unge jenter også har kvinnelige forbilder og rollemodeller, og hvis de kan være det i form av trenere, så er det kanskje den beste kombinasjonen. En kvinnelig trener kan være vel så flink som en mannlig. Det handler ikke om kjønn – det handler om egenskaper, sier hun.

De fire skitrenerne representerte både Spillum IL, Norsk Tipping og langrenn på en flott måte gjennom helga. Norsk Tipping er glad for å ha gitt drømmen en sjanse og håper og tror at vinnerne tar med seg masse motivasjon og inspirasjon tilbake i treningshverdagen.

MØTE MED LØPERNE: Her er de fire Spillum-damene etter møtet med kvinnelandslaget og støtteapparatet foran tremila i Kollen. FOTO: MAGNUS LINNESTAD

PÅ POST: Ann Merete Reppen, Kathrine Hovd, Else Laksnes og Margrete Trebostad på jobb for landslaget. FOTO: MAGNUS LINNESTAD