- Grasrotmidlene utgjør en forskjell!

- Grasrotmidlene utgjør en forskjell!

I disse dager utbetaler Norsk Tipping 117 millioner kroner til 22 578 mottakere av Grasrotandelen over hele Norge. Pengene er spart opp i perioden 1. januar til 30. april i år, og det er spillerne selv selv som velger hvem som skal motta pengene.

Det er mai, og i Bodø friidrettsklubb er 100 barn og unge mellom sju og 19 år i full gang med å gjøre seg klare for sommeren. I forbindelse med utbetalingen av Grasrotandelen 1. mai fikk de 17 000 kroner inn på konto, noe som ifølge oppmann Synnøve Dalmo Tollåli kommer svært godt med.

- Medlemskontingenten dekker ikke alt av utgifter, så vi er veldig glade for pengene, sier hun.

- De ekstra midlene utgjør en forskjell. De gir oss muligheten til å holde holde fokus på det vi skal ha fokus på, og dermed også gå fremtiden trygt i møte, legger hun til.

Vant pris

I 2013 fikk Bodø friidrettsklubb dessuten et ekstra bidrag til klubbkassen, da de ble kåret til vinner av Grasrotprisen. Premien er på 50 000 kroner.

Prisen fikk de blant annet for sitt arbeid med å beholde medlemmer i tenårene, og av klubbens 110 medlemmer er rundt 30 over 16 år.

- Mange får interesse for en hel del andre ting når de kommer i tenårene, og mange vil også prioritere å jobbe. Vi har nok klart å holde på mange ved å la dem være trenere for yngre medlemmer, slik at de kan kombinere jobb og trening, forklarer Tollåli.

Hun sier at prisen på 50 000 kroner og støtten de ellers får fra Grasrotandelen er med på å bidra til at klubben har råd til å beholde denne ordningen.

Flere på stevner

Men midlene fra Grasrotandelen og Grasrotprisen har ifølge Tollåli også hjulpet klubben på andre måter.

- Helt konkret har pengene blant annet bidratt til at flere kan være med på stevner utenbys, sier hun.

Videre kommer pengene også godt med når nytt utstyr skal kjøpes inn.

- Det koster en god del å kjøpe inn de tingene vi trenger. Utstyret brukes også i konkurranser, og det stilles høye kvalitetskrav til de apparatene man bruker. Da holder det ikke med det vi får gjennom medlemskontigentet, så det er klart vi er veldig glade for de midlene vi får gjennom Grasrotandelen, sier Tollåli.

Øker

I løpet av de siste årene har antall Grasrotandelen-beløpet til Bodø friidrettsklubb økt jevnt og trutt. Mens de i 2009 mottok 13 900 kroner, kom det i fjor litt i overkant av 32 500 kroner inn på kontoen deres.

- Det er jo selvfølgelig veldig artig, sier Tollåli smilende.

Det er nå 37 av Norsk Tippings spillere som har registrert Bodø friidrettsklubb som grasrottmottaker, og ifølge Tollåli jobber idrettslaget for at enda flere skal gjøre det samme.

- På hjemmesiden vår har vi skrevet en del om hvordan folk kan støtte oss gjennom Grasrotandelen, sier Tollåli.

- I tillegg deler vi med jevne mellomrom ut informasjonslapper, som medlemmene våre deler ut til foreldre, besteforeldre og andre, legger hun til.

- Det er jo en veldig enkel måte å støtte laget på, avslutter hun.