Hellvik har bane nummer 1000

Hellvik har bane nummer 1000

Fredag 12. juni ble det klart hvilken bane som får tittelen "kunstgressbane nummer 1000". Vinneren ble kåret og den heldige klubben mottok en sjekk på 50 000 kroner.

Alle årets nye kunstgressbaner ble invitert til å melde seg som kandidat til å bli valgt ut som nummer 1000. Det kom 35 påmeldinger, og til slutt sto juryen igjen med tre baner i "finalen".

Disse var Brandbu fra Indre Østland, Hellvik fra Rogaland og Skrim fra Buskerud.

I pausen i kampen mellom Norge - Aserbajdsjan på Ullevaal fredag 12. juni ble Hellvik utropt som vinner.

- Hellvik er en aktiv klubb, som spiller en fantastisk rolle i lokalmiljøet. De har gått inn og fått til dette, på tross av en anstrengt økonomi i kommunen. Det viser at kommunen ser betydningen av idrettsanlegg. Dette har de fått til gjennom dugnad og fantastisk frivillig innsats. Nå får de et tidsmessig riktig anlegg som imøtekommer fremtidens fotballbehov, sier juryleder Per Ravn Omdal til fotball.no.

Klubben fikk en sjekk på 50 000 kroner av Norsk Tipping.

Klubbleder Kjetil Larsen i Hellvik og Kjell Widar Nygård fra Eigersund kommune var svært fornøyd med at de fikk kunstgressbane nummer 1000.

- Dette kjennes veldig, veldig godt. Det er helt utrolig, og jeg blir veldig rørt av dette. Vi hadde troen helt inn, og det er kjekt å få en utmerkelse som dette, absolutt, sier Larsen til fotball.no.

Offisiell åpning

Vinneren vil få en storslagen offisiell åpning i premie. Det vil bli en skikkelig feiring, ikke bare av bane nummer 1000, men av alle de 1000 banene som gjør at barn, unge, proffer og old boys har fått en helt annen hverdag for trening og kamp - nær sagt uavhengig av vær og vind.

De to andre finalistene fikk også hver sin sjekk fra Norsk Tipping på 25 000 kroner.

Dugnad og ildsjeler

En ny kunstgressbane koster rundt regnet 7,5 millioner kroner. Av dette får man dekket en tredjedel, 2,5 millioner kroner, via spillemidlene. Spillemidlene er som kjent en del av overskuddet til Norsk Tipping. Kunstgressbane-revolusjonen er et resultat av målrettet arbeid og samarbeid mellom flere aktører over tid. Fra uvurderlige ildsjeler i klubbene og framoverlente strateger i forbund til enerettsmodellen og avgjørende bidrag fra overskuddet i Norsk Tipping og rammevilkår fra norske myndigheter både lokalt og nasjonalt.