NY REKORD: Anne Helseth har ansvaret for Grasrotandelen i Norsk Tipping. Foto: Lars Hulleberg, Norsk Tipping

Grasrot-veksten fortsetter

455 millioner kroner er fordelt av Norsk Tippings kunder til lokale lag og foreninger i løpet av 2017. Grasrotandelen øker fortsatt og er nå klar for en skikkelig vekst i 2018.

Grasrotandelen har vokst år for år etter hvert som stadig flere, både foreninger og spillere, oppdager de mulighetene ordningen gir. Økningen fra 2016 er på 7 millioner kroner, og over 30.000 lag og foreninger kan nå motta støtte gjennom Grasrotandelen.

- Antallet grasrotgivere nærmer seg 1,1 million og stadig flere foreninger har mobilisert for å verve givere, sier Anne Helseth, ansvarlig for Grasrotandelen i Norsk Tipping.

Vålerenga Fotball

Vålerenga står som vanlig øverst på lista. I 2017 fikk klubben 3 millioner kroner i bidrag fra grasrotgiverne. Det er nesten én million mer enn nummer to, som er Lions Club Fredrikstad og halvannen mer enn nummer tre, Foreningen for omplassering av dyr.

- At så mange velger å støtte oss gjennom Grasrotandelen er vi svært takknemlig for. Nok en gang mottar Vålerenga mest grasrotmidler, og det betyr at klubben betyr mye for mange, sier daglig leder i Vålerenga Fotball, Morten Grødahl og legger til:

- Alle midlene som kommer inn via grasrota øremerkes breddefotballen i klubben, og for oss betyr det at vi i 2017 har kunnet bygge og rehabilitere baner for over 6 millioner kroner. Vi har planer om å bygge klubbhus også, og håper derfor at folk fortsatt ønsker å støtte oss i årene som kommer. Grasrotandelen betyr at vi fortsatt kan satse på og jobbe med talentutvikling for både gutter og jenter i de yngre avdelingene.

Her er topp ti-lista:

1. VÅLERENGA FOTBALL 4561 kr 3 006 511
2. LIONS CLUB FREDRIKSTAD 4388 kr 2 023 356
3. FORENINGEN FOR OMPLASSERING DYR 3792 kr 1 478 913
4. BRANN SPORTSKLUBBEN 2050 kr 1 455 531
5. BODØ-GLIMT FK 2553 kr 1 435 546
6. LILLESTRØM SPORTSKLUBB 1966 kr 1 363 858
7. SARPSBORG 08 FOTBALLFORENING 2549 kr 1 336 056
8. BARNEKREFTFORENINGEN OSLO OG AKERSHUS 2553 kr 1 306 362
9. KATTENS VERN 2742 kr 1 131 839
10. DYREBESKYTTELSEN BERGEN 2738 kr 1 114 356

Fra fem til sju

Fra 1. januar øker Grasrotandelen fra fem til sju prosent for de fleste spillene. For andre spill beregnes andelen av nettoinntekten. Der endres satsen fra 10 til 14 prosent. – Dette betyr at kundene selv får bestemme hva en enda større del av Norsk Tippings overskudd skal brukes til, og hver enkelt grasrotgiver blir enda mer verdt for foreningene, sier Anne Helseth.