Leave Fucking <<Society>> Alone (2015), videoinstallasjon av Daisuke Kosugi

Høstutstillingen: Den franske pris 2017 er tildelt den japanskfødte kunstneren Daisuke Kosugi

Den franske prisen går i år til japanskfødte Daisuke Kosugi (født 1984), som bor og arbeider i Oslo. Prisen er et tre måneders arbeidsopphold i Paris hvor kunstneren vil få mulighet til å utvikle sitt kunstprosjekt og møte aktører innen kunstfeltet.

Institut Français de Norvège og Institut Français de Paris deler annethvert år ut Den franske pris til en kunstner ved Statens Kunstutstilling, Høstutstillingen. Prisen ble opprettet i 1998 for å styrke samarbeidet mellom franske og norske kunstnere og kultur­institusjoner, og legger til rette for kulturell dialog mellom de to landene innenfor det visuelle kunstfeltet.

Kosugi er tidligere student ved Kunstakademiet i Oslo, og driver sin egen praksis ved det kunstnerstyrte galleriet Louise Dany. Han jobber hovedsakelig med skulptur, film og installasjoner, ofte i kombinasjon med performance. Flere av arbeidene hans bruker kroppen som omdreiningspunkt, og undersøker hvordan våre bevegelsesmønstre og vår personlige frihet påvirkes og begrenses av samfunnets ulike reguleringer, lover og grenser. Kosugis bakgrunn fra jus- og forsikringsbransjen i Tokyo gir dermed en særegen klangbunn, ifølge priskomiteen.  Gjennom kunstnerens poetiske og koreografiske iscenesettelser viser han samtidig hvordan kroppen kan fungere som verktøy til å gjøre motstand mot disse reguleringene.

Priskomiteen mener at hans arbeid på Høstutstillingen befinner seg i grenselandet mellom film og skulpturelt objekt, der bølgende bambuspinner og tau omslutter og synes å tvinge flatskjermen sammen. Gjennom en montasje av funnet billedmateriale ser vi bevegelsesmønstre hentet fra alt fra sportsutøvere til amatørdans og japansk Namba-gange; digitalt manipulert gjennom en såkalt datamoshingsteknikk som skaper en særegen malerisk og rytmisk effekt.

Prisen ble tildelt på Høstutstillingens offisielle åpning 16. september.

De tre siste mottakerne av prisen var Kjersti G. Andvig, Bjørn Bjarre og Crispin Gurholt. Priskomiteen for 2017 besto av Anne Hilde Neset og Ida Kierulf.

Pressekontakt:

katrine@billedkunst.no

Kategorier

Norske Billedkunstnere (NBK) er billedkunstnernes interesseorganisasjon. NBK arbeider for å ivareta billedkunstnernes faglige, ideelle, økonomiske og sosiale rettigheter og interesser. NBK arrangerer Høstutstillingen – Norges største arena for presentasjon av norsk samtidskunst, og fungerer videre som innstillingsorgan for statlige og andre stipend- og støtteordninger for billedkunstnere. Norske Billedkunstnere eier og utgir fagbladet Billedkunst.