Selskapets historie

Nyhet   •   sep 01, 2014 10:21 CEST

(Sist oppdatert: april 2015)

1966

Stiftelse av Norwegian Caribbean Lines med det nye konseptet single-class-cruise av Kloster AS, Oslo (Norge). M/S Sunward som det første skipet til å tilby regelmessige cruisereiser i Karibien fra Miami.

1987

Norwegian Caribbean Lines omdøpes til "Norwegian Cruise Line".

1996

1. januar blir Norwegian Cruise Line et selvstendig selskap og opererer som "Norwegian Cruise Line Ltd".

2000

Februar: Star Cruises kjøper opp Norwegian Cruise Line og blir dermed det tredje største cruiseselskapet i verden med en flåte på 18 skip. Merkevaren Norwegian Cruise Line forblir og selskapet blir en global aktør. Under 100 prosent eierskap av Star Cruises, starter Norwegian Cruise Line et ekspansjonsprogram som involverer nye skip, produktforbedringer om bord og innovative reiseruter.

I mai lanseres Freestyle Cruising om bord Norwegian Sky med stor suksess.

2001

Norwegian Cruise Line utvider flåten med to nye skip, Norwegian Sun (september) og Norwegian Star (november), bygget spesifikt for Freestyle Cruising.

2002

Norwegian Dawn lanseres i desember, Norwegian Cruise Line sitt tredje største Freestyle Cruising-skip.

Ombygging av alle fartøyer for å kunne tilby det innovative konseptet Freestyle Cruising til alle gjester.

2004

For første gang på mer enn 50 år seiler et cruiseskip under amerikansk flagg rundt Hawaii: Norwegian Sky renoveres og omdøpes til Pride of Aloha.

Norwegian Spirit, tidligere Star Cruises sitt skip SuperStar Leo, tiltrer Norwegian Cruise Line-flåten etter omfattende investeringer i gjenoppbyggingstiltak for å få et moderne Freestyle Cruising-skip.

På sommeren fullfører Norwegian Cruise Line i Europa en suksessfull sentralisering av alle selskapets områder, strategiske og operasjonelle, i Wiesbaden-kontoret.

Norwegian Cruise Line introduserer et online bookingsystem, et nytt verktøy hvor reisebyråer raskt og enkelt kan bestille cruisereiser med Norwegian Cruise Line via internett.

2005

Norwegian Sea forlater flåten og blir overgitt til Norwegian Cruise Lines morselskap Star Cruises. I løpet av en omfattende flåtemodernisering, vil eldre skip med til sammen 8 000 senger forlate flåten inntil 2009.

Det nye skipet Pride of America, bygget i Bremerhaven (Tyskland), tilbyr 7-netters cruise fra Honolulu. I august føyes det nye skipet Norwegian Jewel til Norwegian Cruise Line-flåten. Skipet er bygget i Papenburg (Tyskland).

Per utgangen av tredje kvartal, kan cruisereiser med Norwegian Cruise Line bestilles via Amadeus Cruise.

2006

I april lanseres skipet Pride of Hawai'i, bygget i Papenburg (Tyskland) og blir medlem av Norwegian Cruise Line-flåten. Skipet seiler med amerikansk flagg og tilbyr eksklusiv øyhopping fra/til Honolulu.

I løpet av sommersesongen blir to Norwegian Cruise Line-skip utplassert i Europa: Norwegian Jewel med seilinger i Middelhavet og Norwegian Dream langs de baltiske hovedstedene.

I november blir et nytt skip, Norwegian Pearl, bygget i Papenburg (Tyskland), medlem av flåten.

Med lanseringen av Norwegian Pearl, introduserer Norwegian Cruise Line sitt nye merkevarekonsept til det kontinentale europeiske markedet. Den nye merkevaren har en ny og lys tone og en ny utforming av alle markedsføringsmaterialer. Merkerelanseringen gir liv til konseptet Freestyle Cruising.

Norwegian Cruise Line tar imot mer enn 1,2 millioner gjester om bord på flåten.

Norwegian Crown og Norwegian Wind forlater flåten.

1. oktober starter Norwegian Cruise Line byggingen av den tredje generasjonen av Freestyle Cruising-skip på Aker Yard i St. Nazaire, Frankrike.

Norwegian Gem, det fjerde Jewel-klasse-skipet bygget på Meyer Werft i Papenburg (Tyskland), blir medlem av flåten i oktober.

I desember presenterer Norwegian Cruise Line sitt nye tiltak Freestyle 2.0 over hele flåten, med fokus på fremtidige forberedelser av Freestyle Cruising-opplevelsen. Tiltakene gjennomføres i løpet av første halvår 2008.

2008

I starten av januar gjennomførte private equity-gruppen Apollo Management LP sine investeringer på USD 1 milliard og blir dermed en 50 prosent eier av selskapet.

Skipet Pride of Hawai'i trekkes ut fra Hawaii for å bli omplassert til Europa etter å ha blitt renovert og omdøpt til Norwegian Jade.

Marco Polo forlater flåten i mars. I mai og juni blir skipet Pride of Aloha gjenoppbygget og omdøpt, og skipet blir relansert som Norwegian Sky i juli.

For første gang i selskapets historie, utplasserer Norwegian Cruise Line tre av sine mest moderne Freestyle Cruising-skip – Norwegian Gem, Norwegian Jade and Norwegian Jewel – i Middelhavet, Nord-Europa og Østersjøen, og kan dermed skilte med den yngste flåten i Europa. Norwegian Jade er det første Freestyle Cruising-skipet til å seile i Middelhavet også på vinteren.

For første gang i selskapets historie, mottar rederiet World Travel Award som “Europe’s Leading Cruise Line”. Dette er én av tolv priser som Norwegian Cruise Line mottar i 2008. Norwegian Gem og Norwegian Jade blir blant annet belønnet av reisemagasinet Condé Nast Traveler.

I oktober utnevnes Kevin Sheehan chief executive officer.

2009

I oktober mottar rederiet World Travel Award som “Europe’s Leading Cruise Line” for andre året på rad.

Etter at Norwegian Majesty, det siste av de eldre skipene fortsatt i drift, forlater flåten på høsten, består Norwegian Cruise Line-flåten kun av moderne skip bygget eksklusivt for Freestyle Cruising.

2010

I mars annonserer Norwegian Cruise Line store forbedringer på sin private øy Great Stirrup Cay. Øya som ligger 200 km øst for Fort Lauderdale på Bahamas vil gjennomgå en renovering i to faser som skal ferdigstilles innen utgangen av 2011, på til sammen i overkant av USD 20 millioner.

Per 24. april tilbyr Norwegian Cruise Line cruisereiser fra en ny ombordstigningshavn i Europa: frem til 23. oktober tilbyr Norwegian Gem 7-netters cruise til østlige Middelhavet fra/til Venezia.

Norwegian Epic leveres i juni. Etter laseringen tilbyr det mest moderne Freestyle cruising-skipet 7-netters cruise fra/til Miami til Karibien.

I oktober 2010 mottar rederiet World Travel Award som “Europe’s Leading Cruise Line” for tredje året på rad. Rederiet mottar også “Europe’s Responsible Tourism Award” for første gang, en pris som erkjenner rederiets engasjement for miljøet.

I oktober inngår Norwegian Cruise Line en avtale med Meyer Werft for levering av to neste generasjon Freestyle Cruising-skip våren 2013 og 2014.

Norwegian Cruise Line annonserer den største utplasseringen i Europa noensinne for 2012/13-sesongen med fire skip med seilinger i europeiske farvann, to av dem året rundt.

2011

I februar fullfører selskapet den første fasen av forbedringene på at Great Stirrup Cay, rederiets private øy på Bahamas.

Det nyeste medlemmet i flåten, Norwegian Epic, seiler en rundtur på 7 netter fra Barcelona fra mai til oktober. Som et spesielt høydepunkt for familier på denne reiseruten, tilbyr rederiet et Nickelodeon «All Access»-cruise den 24. juli med underholdning som har Nickelodeon-tema med SvampeBob og vennene hans.

Fra mai leder Francis Riley rederiets internasjonale salgs- og markedsføringstiltak som vice president og general manager. I denne rollen fører Riley tilsyn med salg og markedsføring i Europa, inkludert rederiets London- og Continental Europe-kontorer, i tillegg til fortsatt å være ansvarlig for regionene Asia Pacific, Midtøsten og Afrika.

I juni bekjentgjør rederiet designet til lugarer med balkong og minisuiter til Project Breakaway, prosjektnavnet til selskapets to nye generasjon Freestyle cruising-skip med planlagt levering april 2013 og januar 2014. Temaet til det generelle designet til Project Breakaway sine lugarer er ‘modern boutique hotel meets the sea’.

I juli avslører Norwegian Cruise Line at det eksklusive suitekomplekset på sine to nye Project Breakaway-skip skal få navnet The Haven by Norwegian, og annonserer samtidig at suitekomplekset på fem av sine skip – Norwegian Epic, Norwegian Gem, Norwegian Pearl, Norwegian Jade og Norwegian Jewel – også vil få navnet The Haven by Norwegian.

I september annonserer selskapet navnet på sine to nye skip: Norwegian Breakaway, med lansering april 2013 og Norwegian Getaway, med lansering januar 2014. 21. september skjæres det første stålstykket på Meyer Werft i Papenburg (Tyskland) for byggingen av Norwegian Breakaway.

I september utnevnes Norwegian Cruise Line “Europe’s Leading Cruise Line” av World Travel Awards for fjerde året på rad. I tillegg mottar selskapet Europe’s Sustainable Tourism Award for sitt nyeste og mest innovative skip Norwegian Epic.

I begynnelsen av oktober annonserer selskapet sin nye merkevareplattform, “Cruise Like a Norwegian”, som omfavner og feirer fellesskapet av forskjellige ferierende som virkeliggjør lidenskapen, friheten og fleksibiliteten som ligger i en Norwegian Cruise Line Freestyle Cruising®-ferie.

På høsten gjennomgår både Norwegian Spirit og Norwegian Jade omfattende forbedringer til en verdi av flere millioner USD. I løpet av året har selskapet således renovert fire av sine skip, de andre to er Norwegian Dawn og Norwegian Sun.

I oktober annonserer Norwegian Cruise Line at New York by vil bli hjemmehavnen til sitt nyeste skip Norwegian Breakaway året rundt fra og med mai 2013.

I desember presenterer selskapet forbedringer på gjestelojalitetsprogrammet sitt, som får det nye navnet Latitudes Rewards.

2012

Norwegian Cruise Line gir nytt liv til barne- og ungdomsprogrammet sitt og implementerer et program i toppklasse over hele flåten. Aktiviteter for barn fra 3 til 12 år tilbys i “Splash Academy” og for ungdommer fra 13 til 17 år i “Entourage”.

4. mai kuttes den første stålplaten på Meyer Werft i Papenburg (Tyskland) som markerer begynnelsen av byggingen av Norwegian Getaway.

I sommersesongen utplasserer selskapet fire skip i Europa, to av dem, Norwegian Jade og Norwegian Spirit, året rundt.

Civitavecchia (Roma) og Marseille debuterer som alternative ombordstigningshavner for Barcelona på Norwegian Epics 7-netters reiserute i vestlige Middelhavet.

I oktober annonserer Norwegian Cruise Line at Norwegian Getaway vil seile til østlige Karibien fra Miami året rundt fra februar 2014 og at de har inngått en avtale med Tyske Meyer Werft om å bygge et nytt cruiseskip for levering oktober 2015, med mulighet til et nytt skip for levering våren 2017.

Høst/vinter: Norwegian Cruise Line mottar World Travel Award for “Europe’s Leading Cruise Line” for femte året på rad og er hedret for første gang med prisen for „World’s Leading Large Ship Cruise Line“.

2013

18. januar er Norwegian Cruise Line offisielt notert på NASDAQ-børsen, under ticker "NCLH".

I april leveres Norwegian Breakaway til seksapet.

I juli bekrefter selskapet bestilling av et nytt (nummer to) “Breakaway pluss”-cruiseskip med Meyer Werft GmbH med levering våren 2017 og annonserer at det andre nye Breakaway pluss-klasse-skipet vil bli det første skipet i cruiseindustrien til å ha innovativ scrubber-teknologi utviklet av Green Tech Marine (GTM), en verdensledende leverandør av marine scrubbers.

I august mottar selskapet prisen „Europe’s Leading Cruise Line” for sjette år på rad og annonserer at det har kjøpt opp omtrent 30 hektar (300 000 kvadratmeter) i sørlige Belize for den planlagte utviklingen av en miljøvennlig cruisedestinasjon.

I september tildeles Norwegian Cruise Line prisen “Caribbean’s Leading Cruise Line” av World Travel Awards for andre år på rad.

2014

I januar leveres Norwegian Getaway til Norwegian Cruise Line, det andre skipet i Breakaway pluss-klassen.

I august blir selskapet utnevnt „Europe’s Leading Cruise Line” for syvende år på rad og i oktober “Caribbean’s Leading Cruise Line” av World Travel Awards for andre år på rad.

I begynnelsen av september samtykker Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. å kjøpe Prestige Cruises International, Inc. for USD 3 025 milliarder.

I september holdes også seremonien for keel nedleggelsen for Norwegian Escape på Meyer Werft i Papenburg.

I november fullfører Norwegian Cruise Line oppkjøpet av Prestige Cruises International, Inc., markedslederen i det eksklusive cruisesegmentet og morselskapet til Oceania Cruises og Regent Seven Seas Cruises.

Etter avslutningen av kjøpet av Prestige Cruises International, Inc., utnevnes Francis Riley til den nyopprettede stillingen som Senior Vice President, International.

2015

I januar overtar Frank Del Rio rollen som President og Chief Executive Officer av Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. etter Kevin Sheehan.

Fra 30. april vil Norwegian Epic for første gang ha hjemmehavn i Barcelona året rundt.

23. oktober lanseres flåtens største skip, Norwegian Escape, i Hamburg.

Kommentarer (0)