Norwegian Escape sjøsettes fra bygningsdokken

Press Release   •   Aug 17, 2015 17:17 CEST

Wiesbaden, 17. august 2015 – Norwegian Escape, som snart blir det største skipet i Norwegian Cruise Line-flåten, ble sjøsatt fra MEYER WERFTs dekkede bygningsdokk II på lørdag den 15. august i Papenburg, Tyskland, hvor det 164 600 tonn tunge skipet har vært under konstruksjon siden september 2014. Fartøyet, med plass til 4 200 passasjerer og sitt unike skrogkunstverk, designet av sjølivkunstneren og bevaringsbiologen Guy Harvey, forlot bygningsdokk II med baugen først omtrent kl. 09.15 lokal tid. Norwegian Escape er det første skipet i rederiets Breakaway Plus-klasse, og er 334,6 meter langt og 41,5 meter bredt.

Norwegian Escapes sjøsetting representerer en viktig milepæl i skipets konstruksjon, og når skipet nå er på god vei til ferdigstillelse, vil hun nå gå inn i sluttfasen med leveringstid den 22. oktober 2015.

"MEYER WERFT har gjort en fantastisk jobb under byggingen av Norwegian Escape", sier Andy Stuart, Norwegian Cruise Lines President og Chief Operating Officer. "Skipets sjøsetting bringer oss ett skritt nærmere den neste utviklingen av Freestyle Cruising til verden, og vi kunne ikke vært mer begeistret."

Etter skipet sjøsettes, vil de neste milepælene være å montere skipets spesielle Norwegian Cruise Line-trakt og ta spenning til nye høyder ved å legge til en tredje etasje på Norwegian Escapes taubane – som blir den største til sjøs. Norwegian Escapes transport nedover elven Ems mot Nordsjøen, hvor hun skal bevise sin sjødyktighet, er planlagt den 16. september (med værforbehold).

Etter innvielsesseremonier i Europa og Miami, vil Norwegian Escape legge ut på et 7-netters cruise i østlige Karibien, med avreise hver lørdag fra Miami fra og med 14. november 2015.

Fra skipets iøynefallende skrogkunstverk og spennende vannsklier og taubaner, vil Norwegian Escape som det første skipet i Breakaway Plus-klassen representere en god utvikling for Norwegian-merket, og kombinerer gjestefavoritter med enda mer frihet og fleksibilitet for gjestene.

Norwegian Escape

Norwegian Escape vil begynne med ukentlige 7-netters cruise fra sin helårige hjemmehavn i Miami til østlige Karibien fra og med 14. november 2015. Skipet veier 164 600 brutto tonn, og vil være det største skipet noensinne med hjemmehavn i Miami året rundt. Hun tar 4 200 gjester med til tropiske reisemål i Karibien, deriblant St. Thomas på De amerikanske jomfruøyene, Tortola på De britiske jomfruøyene og Nassau på Bahamas. Skrogkunstverket på Norwegian Escape er designet av Guy Harvey, en sjølivskunstner og forkjemper for bevaring av havet.

Serveringen og underholdningen på Norwegian Escape vil omfatte utposter av flere populære salgssteder på land, deriblant den aller første flytende Jimmy Buffett's Margaritaville restaurant og 5 O'Clock Somewhere Bar, en musikkarena og utendørs bar på The Waterfront som vil by på liveforestillinger hver kveld. James Beard Award-vinnende Iron Chef Jose Garces vil ha to konsepter om bord, en latinsk spesialitetsrestaurant som serverer sjømat samt Pincho Tapas Bar, mens Miami-baserte The Pubbelly Restaurant Group vil utvikle menyen for Food Republic, et eksklusivt mat-varehus. District Brew House, et hipt og urbant håndverksbryggeri med et eksklusivt samarbeid med Miamis egne Wynwood Brewing Company, vil servere mer enn 24 typer fatøl, mens The Cellars, A Michael Mondavi Family Wine Bar byr på en rekke fengslende vinopplevelser med fokus på smak, informasjon og gleden av vin. Norwegian Escape vil også skilte med den eldste og mest legendariske baren i Miami, Tobacco Road

Norwegian Escape fortsetter med Norwegians satsing på kvalitet innen underholdning, og vil tilby 2 Tony Award-vinnende Broadway-musikaler som framføres på Escape Theater: After Midnight, en populær hit-musikal som kombinerer storbandsangene til Duke Ellington og de beste dansene fra Broadway, og Million Dollar Quartet, en annen populær hit-musikal som er inspirert av den berømte innspillingen som førte sammen rock'n'roll-ikonene Elvis Presley, Johnny Cash, Jerry Lee Lewis og Carl Perkins. Supper Club er et nytt konsept som kun tilbys på Norwegian Escape, og har blitt omgjort til en uforglemmelig middagsforestilling. For The Record: The Brat Pack™ er en kritikerrost Hollywood-kveld som lovpriser klassisk filmmusikk fra spillefilmer i en unik, 360-graders og postmodernistisk kabaret.

Skipet vil skilte med den største taubanen til sjøs; et multipleks på 3 etasjer med nervepirrende utfordringer, komplett med to planker og fem Sky Rails, løypestrenger som gir våre gjester muligheten til å sveve gjennom luften. Aqua Park på Norwegian Escape vil være det største til sjøs, og vil inkludere en ny Aqua Racer-sklie. Norwegian Escape øker familiemoroa med en utvidet Aqua Park for barn samt selskapets første barnehage som er rettet mot unge cruisegjester på 2 år og under.

Innkvarteringsmulighetene inkluderer selskapets eget skip-i-et-skip-kompleks: The Haven by Norwegian, så vel som studioer, designet og prissatt for alenereisende, og mange alternativer for familier, grupper med flere generasjoner, spa-elskere og mer.

For å booke et cruise på Norwegian Escape, ta kontakt med en reiseprofesjonell, ring Norwegian på +47 21 95 62 10 eller gå inn på www.no.ncl.eu.

Norwegian Cruise Line er et cruiserederi som opererer internasjonalt med  hovedkontor i Miami, Florida og kontorer i Wiesbaden og London for  virksomhet i Europa.

Norwegian Cruise Line er en innovatør innen  cruisereiser med en 48 år lang historie med å bryte grensene for  tradisjonelle cruisereiser, spesielt med innføringen av Freestyle  Cruising som revolusjonerte industrien ved å gi gjestene mer frihet og  fleksibilitet. I dag inviterer Norwegian til "Cruise Like a Norwegian"  på ett av de 13 spesialbygde Freestyle Cruising-skipene, og tilbyr  gjestene muligheten til å nyte en avslappet cruiseferie på noen av de  nyeste og mest moderne skipene til sjøs. Rederiet ble nylig kåret til  "Europe’s Leading Cruise Line" for syvende år på rad og "Caribbean’s  Leading Cruise Line" for andre år på rad, i tillegg til å ha mottatt  World Travel Award som "World’s Leading Large Ship Cruise Line" fra 2012  til 2014.

Norwegian Cruise Line sitt hittil største Freestyle  Cruising-skip, Norwegian Epic, debuterte i juni 2010 og har blitt kåret  til "Best Overall Cruise Ship" av leserne av Travel Weekly i USA to år  på rad og "Best Ship for Sea Days" av Cruise Critic. Selskapet lanserte  det nyeste og mest innovative skipet til dags dato, Norwegian Getaway,  med plass til 4 000 passasjerer den 10. januar 2014. Det største skipet  med hjemmehavn i Miami året rundt, Norwegian Getaway kan skilte med 28  spisealternativer, inkludert en gren av Carlo's Bake Shop av Buddy  Valastro, stjernen i TLC-serien «Cake Boss". En rekke underholdning som  inkluderer broadway-showene Legally Blonde, Burn the Floor og det unike  spise- og magistedet, Illusionarium. Kjent som New York sitt skip, er  søsterskipet Norwegian Breakaway det største skipet med hjemmehavn i  byen året rundt. Selskapet har fire skipsordre med plass til 4 200  passasjerer hver på Meyer Werft: Norwegian Escape med levering høsten  2015; Norwegian Bliss med levering våren 2017 og to skip til med  levering våren 2018 og våren 2019.

Norwegian Cruise Line er det  offisielle cruiserederiet til Miami Dolphins/Sun Life Stadium, The New  York Knicks, Blue Man Group og Legends in Concert; og den offisielle  rederipartneren til GRAMMY Awards, og en offisiell partner av Rockettes  og Radio City Music Hall.

Nedlastning av bilder med høy oppløsning er tilgjengelig på www.ncl.eu/news.

For ytterligere informasjon og bestillinger kontakt et reisebyrå eller:
NCL (Bahamas) Ltd., Wiesbaden Office
Continental Europe Branch