Mentorprogram for unge musikere i Nord-Norge

Pressemelding   •   jun 12, 2017 08:15 CEST

Nytt mentorprogram for unge musikere i Nord-Norge

Nordnorsk Opera og Symfoniorkester AS (NOSO/Arctic Philharmonic) og Sparebankstiftelsen SNN inviterer til mentorprogram for unge musikere og sangere med bosted eller tilknytning til Nord-Norge.

Søknadsfrist 19. Juni 2017.

- Vi ser et stadig økende behov for at unge musikere i Nord-Norge skal få mulighet til å utvikle seg i sin egen landsdel. Den globale bransjen vi opererer i gir musikere mulighet til å søke arbeid både nasjonalt og internasjonalt - og dermed blir konkurransen om de beste enda tøffere, sier programsjef i NOSO, Catharina Bilsbak. Sammen med Sparebankstiftelsen har de gått sammen om å lage et program som skal rekruttere og bygge kompetansen i den nordlige landsdelen. - Dette er et forberedende program som skal være til hjelp for unge musikere, slik at de kan bevege seg fra å være et talent, til å bli en profesjonell musiker, forsetter Bilsbak. - Vi er glade for at Sparebankstiftelsen støtter dette prosjektet, og er med på å gi et ekstra løft til de talentene som er i gang med et utdanningsforløp før og som ønsker å satser på et profesjonelt yrkesliv innen feltet.

Dette er det første mentorprogrammet av sin art som har blitt etablert i Nord-Norge, og i første omgang vil det gå over 3 år. Varigheten fastsettes på individuelt grunnlag, og fungerer som et faglig supplement til det studiet kandidaten allerede er del av.

Mentorprogrammet henvender seg til musikkstudenter, mellom 18 og 30 år, som er bosatt i, eller har tilknytning til Nord-Norge. Musikerne kan være sangere eller instrumentalister. Dette gjelder studenter innen det klassiske feltet (opera/orkester) og søkeren må ha et ønske om en fremtidig karriere som profesjonell orkestermusiker

Programmet søker å gi en unik mulighet til å utvikle deg selv gjennom et skreddersydd, individuelt program som skal utvikle studenten over tid i et profesjonelt fagmiljø sammen med organisasjonens fast ansatte utøvere, og gjester fra inn- og utland.

Den som blir valgt ut til å følge programmet får en-til-en undervisning med fast mentor og gjestende utøvere, får delta på masterclasses/workshops og får delta i samspill med orkester i ulike format. Kandidaten får oppfølgning og veiledning gjennom kunstneriske prosesser og får en unik anledning til å bygge en sterk relasjon til landsdelens profesjonelle musikkliv.

Se NOSO sine hjemmesider for søknadskriterier. Fristen er 19. juni 2017.

Partnere:
Sparebankstiftelsen SNN
Nordnorsk Opera og Symfoniorkester AS / Arctic Philharmonic Orchestra

NOSO Opera Hvert år gjør NOSO operaproduksjoner i større og mindre format. Operasjef er Espen Langvik.