Pressemelding   •   jan 09, 2018 13:39 CET

I dag ble det klart at Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO) er nominert til Spellemannspris i to kategorier.

Albumet Eivind Buene: Violin Concerto & Miniatures - Rolf Wallin: Under City Skin & Appearances er nominert i to klasser: Beste samtidsmusikk (Buene) og Årets komponist (Wallin) og det Arctic Philharmonic (NOSO på norsk) som spiller med sine to ensembler, henholdsvis kammerorkester og sinfonietta på albumet. Øyvind Bjorå som er dirigent. Bjorå var NOSO Sinfonietta sin kunstneriske leder i perioden 2014-2016.

Solist er Peter Herresthal, og albumet ble spilt inn i Stormen konserthus i desember 2016, og utgitt på selskapet BIS i 2017.

Direktør i NOSO, Tor Lægreid uttrykker stor glede over nominasjonene:

- Vi er svært glade av flere årsaker. Viktigst dog er at nominasjonen bekrefter at våre ufravikelige krav til kvalitet gir resultater, og den bekrefter dessuten vår påstand om at kunsten og musikken ikke kjenner geografiske grenser, sier Lægreid.

- Vi er også glade på hele Nord-Norges vegne, fordi nominasjonen bekrefter at når Nord-Norge får muligheter på nivå med resten av landet, så presterer og leverer vi på nivå med våre kollegaer i sør. For oss i NOSO er nominasjonen en stor inspirasjon til å fortsette det gode arbeidet.

For ytterligere kommentarer eller informasjon, kontakt gjerne
Kommunikasjonsrådgiver Aggie Peterson, 915 37 415

aggie@noso.no