NOSO på turné med stjernelag

Pressemelding   •   feb 10, 2017 13:01 CET

NOSO Kammerorkester med Kraggerud og Fosnes Hansen

Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO) er landsdelens orkester, og er neste uke på turne på Finnsnes, Narvik, Sortland og Svolvær. De tar med seg suksess-konserten Vivaldis Årstidene som har gått for fulle hus og til strålende kritikker i Tromsø og Bodø. Det blir et topplag, både musikalsk og litterært, med Henning Kraggerud og Erik Fosnes Hansen i spissen.

Vivaldis Årstidene hører til blant de mest populære og hyppigst spilte komposisjonene i den klassiske musikken.Her framstiller Vivaldi naturscener ved hjelp av instrumentalmusikk. Komponisten forfattet i tillegg fire sonetter (tekster), en til hver årstid. Til forestillingen har Fosnes Hansen gjendiktet og bygget videre på Vivaldis sonetter og flettet inn fakta og bakgrunnsstoff om komponisten.

Årstidene ble første gang fremført i denne innpakningen for nokså nøyaktig fem år siden, da Henning Kraggerud startet som leder av NOSO Kammerorkester.

Sprudlende leder

Kraggerud er en profilert kammermusiker som fiolinist, bratsjist og komponist. Han har vært solist med alle norske symfoniorkestre og en rekke utenlandske, og gjort en rekke innspillinger, blant annet av Griegs sonater, samt Sibelius' og Sindings konserter. Som kammermusiker har han samarbeidet med musikere som bl.a. Leif Ove Andsnes, Martha Argerich, Stephen Kovacevich, Bugge Wesseltoft, Truls Mørk og Kathryn Stott. Han har også vunnet en rekke priser, inkludert Spellemannsprisen i 2008

Han er åpen, nysgjerrig og allsidig og opptrer like gjerne som solist med stort orkester, som kunstnerisk leder - gjerne i samarbeid med forfattere, som kammermusiker i mange formater og sjangre. Han komponerer, improviserer, arrangerer og skriver sine egne kadenser, og høster også jubel som en ytterst velinformert og slagferdig konferansier når slike anledninger byr seg.

Anerkjent forfatter

ble født i New York i 1965 og debuterte som forfatter med Falketårnet som 20-åring. Hans store gjennombrudd var med sin andre roman, “Salme ved reisens slutt” fra 1990. Denne boken ble en stor kritiker- og salgssuksess i et utall land, og er oversatt til over 30 språk. I dag er Fosnes Hansen er kjent både som forfatter, restaurantanmelder og låtskriver. Til tross for lang tid mellom hver bok, må Erik Fosnes Hansen regnes som en av norges mest anerkjente forfatter og har mottatt en rekke litteraturpriser og også Spellemannsprisen.

I høst kom Fosnes Hansens nyeste roman Et hummerliv i handelen, ti år etter den forrige: Løvekvinnen. Sistenevnte fikk han Bokhandlerprisen for og den ble filmatisert i 2006 med Rolf Lassgård i hovedrollen.

Turnéliste:

Finnsnes

14. februar 2017 k.l 20.00

Narvik, Folkets Hus

15. februar 2017 kl. 19.30

Svolvær, Lofoten Kulturhus

16. februar 2017, kl. 19.00

Sortland, Kulturfabrikken

17. februar 2017, kl. 18.00

NOSO Symfoniorkester Når vi slår sammen besetningen i Bodø og Tromsø er vi et symfoniorkester, som også bygges ut etter behov. Førstedirigent for symfoniorkesteret er Christian Lindberg.