Ny operasjef i NOSO

Pressemelding   •   feb 07, 2017 08:45 CET

Espen Langvik blir ny operasjef i NOSO

Espen Langvik er ansatt som ny operasjef i Nordnorsk Opera og Symfoniorkester AS (NOSO). Langvik er 41 år, og er utdannet ved Statens Operahøgskole (2001) og Mannes College of Music, NYC (2005). Han har siden 2009 vært ansatt ved Den Norske Opera & Ballett (DNO&B) hvor han har hatt en rekke hoved- og tittelroller. I tillegg har Langvik bidratt ved konserter og under turneer. Før tiltredelsen ved DNO&B i 2009, og etter endt utdannelse, var Langvik frilans operasanger.

Vi er svært glad for å ha signert Espen som ny operasjef. Han vil med sin bakgrunn tilføre NOSO og hele sangmiljøet i Nord-Norge ny innsikt og nye ideer, sier direktør Tor Lægreid. Langvik vil ha arbeidssted Tromsø og Bodø, og vil flytte nordover i løpet av året. Han tiltrer formelt 1. mai 2017.

Katharina Jakhelln Semb som har innehatt stillingen de siste seks årene velger nå å utvikle seg i en enda mer skapende rolle innenfor operafaget. Hun gjør som kjent sin regidebut på NOSO sin storsatsing våren 2017, «Ariadne auf Naxos».

Ifølge Lægreid har Semb gjort en stor og viktig jobb med å bygge opp operavirksomheten i NOSO og landsdelen. Han uttaler videre: - Jeg håper å få se Katharina hos oss i fremtiden som en del av de kunstneriske teamene vi knytter til våre produksjoner. Hun fratrer 30. juni 2017, slik at det blir noe overlapp mellom henne og Espen Langvik.

NOSO Sinfonietta Våre fast ansatte musikere i Bodø utgjør en sinfonietta-besetning på 14 musikere.