Strings attached

Pressemelding   •   jan 10, 2019 13:32 CET

Innspilling med Arktisk Filharmoni på Tvibit, Kysten studio.

Nordnorske artister kan få spilt inn strykeorkester på låta si med kammerorkesteret i Arktisk Filharmoni på Tvibit, Kysten Studio i april.

Prosjektnavnet Strings Attached, spiller på ønsket fra både Tvibit og Arktisk Filharmoni - at dette er et prosjekt som kan fortsette videre og at vi søker mot et best mulig samarbeid og resultat med artist/band.

Orkesteret og Tvibit, Kysten studio, gir med dette plateklare nordnorske artister muligheten til å få en utvalgt låt innspilt sammen med landsdelens profesjonelle orkester i mars. Forrige runde fikk artister som Bautastein, Pristine, Marie Vangen, Hollow Hearts og Ann-Iren Hansen spilt inn stryk til sine låter.

- Det er et veldig viktig og fint prosjekt for oss, å kunne samarbeide med artister i regionen, sier orkestersjef i Arktisk Filharmoni, Torunn Reigstad. – Vår profil er jo å være et orkester som har stor spennvidde i stil og uttrykk, og det er viktig å støtte opp om nyskrevet musikk fra landsdelen, fortsetter orkestersjefen.

Unik mulighet
1. – 3. april åpner Tvibit, Kysten studio sine dører og har gitt plass i kalenderen til at orkesteret kan jobbe med å spille inn «strings» til nyskrevet musikk fra nord. Artister og låtskrivere som er plateklare kan søke innen 6. februar.

Dette er et unikt tilbud som på en måte viser hvor vitalt musikkmiljøet er i nord. - Hvor ellers i verden får du tilsvarende mulighet? Her har vi en kollektiv holdning for å få skapt best mulig musikk sammen og hjelpe hverandre opp og frem er viktig når vi konkurrerer om oppmerksomheten i et tøft marked, sier Fredrik Forssman, leder for Tvibit Musikk/ KOFOR.

Lang merittliste

En fagjury vurderer de innsendte bidragene. - Her gjelder det å ha en god låt som passer til å få skrevet strykerarrangement, og vi ser også på hvilke planer og ambisjoner artisten har fremover, når vi gjør en helhetlig vurdering, forteller Forssman.

Arktisk Filharmoni (tidligere Nordnorsk Opera og Symfoniorkester) har en lang merittliste over utgivelser på anerkjente plateselskaper som BIS, SIMAX og sist på respektable Deutsche Grammophon. Orkesteret har også medvirket på en rekke plateinnspillinger i samarbeid med nordnorske artister, som blant annet Hekla Stålstrenga, Anneli Drecker, og i sommer med prosjektet Solnatt med artister fra hele den nordlige landsdelen.

Søknad sendes på e-post til
post@arktiskfilharmoni.no innen 6. februar 2019. Søkere vil få svar innen 11. februar og må selv besørge å få skrevet strykerarrangement for kammerorkester. Artister som har sitt virke i Nordland, Troms eller Finnmark kan søke.

For mer informasjon, kontakt Fredrik Forssman på: frefor@me.com / 926 36 977
eller produsent i Arktisk Filharmoni, Thomas Grønbech: thomas@noso.no / 926 05 829

Arktisk Filharmoni (tidligere Nordnorsk Opera og Symfoniorkester) er verdens nordligste profesjonelle orkester, basert i Bodø og Tromsø. Hvert år setter orkesteret opp mellom 140-150 forestillinger- og konserter, og orkesterets musikere veksler mellom ulike ensembleformater; sinfonietta, kammerorkester og symfoniorkester. Kunsteriske ledere er henholdvis Tim Weiss og Henning Kraggerud. Sjefdirigent for symfoniorkesteret er Christian Kluxen. Hvert år gjør Arktisk Filharmoni operaproduksjoner i større og mindre format. Arktisk Filharmoni står også bak verdens nordligste kammermusikkfestival i Longyearbyen, Arctic Chamber Music Festival.