Unikt samarbeid gir storslagen Tosca i Nord-Norge

Pressemelding   •   des 13, 2017 14:48 CET

OPERASJEFENE: Karl Bøe Skagen (daglig leder Opera Rogaland), Frøydis E. Lind (operasjef Kilden) og Espen Langvik (operasjef NOSO) .

Nordnorsk hovedrolle

Hovedrollen som Tosca bekles av Nina Gravrok fra Narvik – som faktisk akkurat nå spiller samme rolle ved Den Norske Opera og Ballett.

-Hun er en av de få i Norge som kan gjøre den rollen, sier operasjef Frøydis E. Lind ved Kilden Opera.

I tillegg er Kristian Krokslett fra Bodø sentral i rollen som Spoletta.

Operasjef i Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO), Espen Langvik, er både stolt og glad for samarbeidet – og hvordan prosjektet tegner.

-Det vi er med på nå er starten på noe nytt. At tre av Norges regionoperaer velger å samarbeide, er unikt. Det ligger både økonomiske og ressursmessige besparelser ved å samprodusere. Samtidig gir det nyttig læring til oss som produsenter å få innsyn i andre operaproduserende selskapers arbeidsmetodikk.

-Dessuten er det jo veldig morsomt at samarbeidet går fra Kristiansand i sør til Nord-Norge, med en avstikker til Sandnes! Selv om vi er tre samarbeidspartnere, vil hver region få sitt avtrykk på oppsetningen., sier Langvik.

Legges til i dag

Regissør Ingrid Forthun lover aktualitet.

-Tematikken i Tosca er aktuell også i dag. Det handler om forfølgelse, maktmisbruk, undertrykking, seksuelle overgrep – en verden hvor kjærligheten ikke har plass. Vi oversetter stykket til i dag, og vi skal innom det groteske, drap, tortur, seksuelle overgrep – men også kjærligheten. Størst av alt er kjærligheten, sier regissør Forthun.

-Og det skal handle om det sterke, modige mennesket som står opp mot maktmisbruket, med sin egen integritet.

Rent praktisk foregår samarbeidet mellom operaene slik at partene er samstemte i forhold til kreativt team (dirigent, regissør, scenograf og kostymedesigner) og de har sammen castet solister. Det er Kilden som står for den fysiske produksjonen av kostymer, scenografi og rekvisitter.

Premiere høsten 2018

Innøving og premiere vil foregå i Kilden. Etter 7 forestillinger i Kilden går turen til Bodø (1 forestilling), Harstad (1 forestilling) og Tromsø (3 forestillinger). Deretter står Sandnes Kulturhus for tur med to forestillinger.

Premieren er satt til 8. september 2018. I Nord-Norge skal den settes opp 19. oktober (Bodø), 21. oktober (Harstad) og 23., 25. og 26. oktober i Tromsø.

Både solister, dirigent og et profesjonelt operakor på 16 sangere følger hele produksjonen, mens de regionale orkestrene (Kristiansand Symfoniorkester, Nordnorsk Opera og Symfoniorkester og Stavanger Symfoniorkester) spiller på sine steder.

Det er barnekor med på denne produksjonen, og også disse er stedsspesifikke.

Om Tosca:

De første skarpe akkordene i Puccinis populære Tosca tar oss med inn i en verden med politisk uro, tortur og ubarmhjertig maktspill. I sentrum står lederen for etterretningstjenesten, Scarpia - en av operaverdenens virkelige bad boys. Hos ham går sadismen hånd i hånd med hans erotiske appetitt, særlig for sangerinnen Floria Tosca. Mens kjæresten hennes, kunstneren Mario Cavaradossi, tortureres, forteller Scarpia at prisen for å løslate ham fra politisk fangenskap er Tosca selv.

Tosca hadde sin første premiere i Roma i 1900, og handlingen er lagt til Napoleons beleiring av Italia hundre år tidligere. Tematikken er likevel tidløs. Scarpiaer finnes overalt i form av maktpersoner med et tilsynelatende vennlig ytre, men der vennligheten bare er et middel til å oppnå kontroll og få overtak.

Medvirkende:

Dirigent: Peter Szilvay

Regissør: Ingrid Forthun

Scenograf: Dagny Drage Kleiva

Kostymedesign: Anette Werenskiold

Floria Tosca: Nina Gravrok

Mario Cavaradossi: Christian Juslin

Baron Scarpia: Kosma Ranuer

Cesare Angelotti / Fangevokter: Trond Gudevold

Spoletta: Kristian Krokslett

Sciarrone: TBA

Kirketjener: Jørgen Backer