Gå videre til innhold
– Inspirasjon til å jobbe videre, sier energispesialist Kim Andre Lovas (til høyre) i Tine om prisen fra Norsk Varmepumpeforening ved Rolf Iver Mytting Hagemoen.

Varmepumpepris til Tine

Vinner med systematisk jobbing og vilje til å satse på banebrytende teknologi.

Varmepumpeprisen 2019 - Større varmepumpeanlegg deles hvert år ut av Norsk Varmepumpeforening. Tine fikk prisen under Varmepumpekonferansen tirsdag 19. mars.
– Tine har i flere prosjekter tatt i bruk ny og banebrytende teknologi med varmepumper til oppvarming og kjøling, sier daglig leder Rolf Iver Mytting Hagemoen. Han mener vi må forvente økt fokus på CO2-utslipp i industri i tiden fremover.
– Derfor er det viktig å løfte frem bedrifter som Tine, som viser hvordan fossil energibruk i industrielle prosesser kan erstattes med fornybare løsninger, poengterer Hagemoen.

Varmepumper "midt i blinken" for Tine
– Det er veldig gøy å se at arbeidet vi gjør blir lagt merke til - det gir inspirasjon til å jobbe videre, sier Kim Andre Lovas, fagspesialist energi i Tine Produksjon. Tine har ambisjoner om å være best på bærekraft i norsk matbransje. Klimanøytralt holder ikke; også energibruken må ned.
– Da er varmepumper midt i blinken. Og vi er så heldige i Tine at vi har både kjøling og oppvarming, noe som gjør det spesielt gunstig for varmepumper, poengterer Lovas.

Ansvar for å bidra
Tine er en stor aktør og ganske spredt utover landet. Lovas tror dette gjør det lettere å se mulighetene med teknologi.
– Som en stor aktør er det også en del av ansvaret vårt å være med og bidra til utviklingen. Blant annet deltar vi i flere forskningsprosjekter, og det har vært med på å heve våre egen kompetanse på varmepumper, sier han. Forskningen handler særlig om å utvikle industrielle varmepumper som leverer høy temperatur, og som er basert på naturlige kuldemedier.

Kutter utslipp og energibruk
Tine Meieri i Ålesund er et av flere eksempler på hvordan klimagssutslipp blir kuttet drastisk med banebrytende varmepumpe-teknologi. Der sørger varmepumper for å produsere damp fra fjernvarme. Et annet eksempel er Tines nye meieri i Bergen, som blir selskapets mest energieffektive og miljøvennlige. Ved meieriet i Bergen leveres all varme og kjøling av varmepumper, og energibruken reduseres med ca 40 %.

Rolf Iver Mytting Hagemoen

Pressekontakt Daglig leder 971 29 250
Einar Gulbrandsen

Pressekontakt Kurs- og informasjonsansvarlig 936 34 455

Norsk Varmepumpeforening er en uavhengig interesseorganisasjon som arbeider for økt anvendelse av varmepumper i det norske energisystemet.

- Uavhengig interesseorganisasjon.
- Jobber for miljøgevinst gjennom økt bruk av varmepumper.
- Arrangerer kurs og seminarer for å heve kompetanse og interesse for varmepumper.
- Jobber for gode rammevilkår for bransjen gjennom påvirkning mot myndigheter, politikere og beslutningstakere.

Norsk Varmepumpeforening
Møllergata 16