Her er Norges 50 fremste teknologikvinner

Pressemelding   •   mar 08, 2019 11:30 CET

De 50 fremste tech-kvinnene i Norge, 2019

For tredje året på rad kårer Abelia og ODA-Nettverk, Nordens største nettverk for kvinner i tech, norsk næringslivs 50 fremste tech-kvinner. Den nye listen ble presentert under et arrangement på Næringslivets Hus i dag, med statsminister Erna Solberg tilstede som en av gratulantene.

Formålet med kåringen er å løfte frem talenter og gode rollemodeller, og bidra til at flere kvinner blir inspirert til å velge teknologi som karrierevei.

– Årets liste viser at vi har mange nye talenter på vei opp, med stor variasjon både i bakgrunn og ansvarsområder, sier Kristine Hofer Næss,Chief Customer officer i Amesto Solutions og styreleder i ODA-Nettverk.

– Å utvikle og ta i bruk ny teknologi er både avgjørende for å møte våre største samfunnsutfordringer, for å eksempel innen helse og klima, og for å utvikle det næringslivet vi skal leve av i Norge fremover. Til den jobben trengs problemløsere av begge kjønn. Kvinnene på listen er gode forbilder - både for kvinner og menn, sier administrerende direktør, Håkon Haugli, administrerende direktør i Abelia.

Haugli tror økt rekruttering av både kvinner og menn til teknologiyrker forutsetter tre ting: Gode rollemodeller, utviklingsmuligheter og godt arbeidsmiljø. Han mener også at god kjønnsbalanse har effekt på bunnlinjen, ved at det gjør bedriften mer attraktiv i arbeidsmarkedet og ved at mangfold internt øker mulighetene for å tilpasse løsninger til et mangfold av kunder eksternt.

– Generelt vet vi at grunnlaget for gode resultater ligger i økt fokus fra toppledelsen og måling av ulike faktorer innen mangfold. Derfor er det viktig å jobbe med konkrete tiltak for å avdekke ubevisste fordommer, for eksempel i rekruttering eller promotering av talenter, men også med å vise frem og kanskje «ufarliggjøre» toppledelse, sier Kristine Hofer Næss, styreleder i ODA-Nettverk.

Om kåringen

Det er ODA-Nettverk, Nordens ledende nettverk for kvinner i tech, og Abelia, NHO-foreningen for kunnskaps- og teknologibedrifter, som står bak kåringen. Formålet er å øke andelen kvinner som jobber med teknologi og ledelse i næringslivet.

Etter en åpen nominasjonsprosess er de 50 vinnerne valgt ut av en jury ledet av Håkon Haugli. I juryens kriterier er det fastslått at kandidatene skal være fra næringslivet og at de skal jobbe med direkte verdiskapende oppgaver som for eksempel salg, utvikling og produksjon.

Juryen har bestått av:

• Berit Svendsen, utenlandssjef i Vipps
  • Anne Grethe Solberg, forsker ved Arbeidsforskningsinstituttet
  • Jan M. Moberg, administrerende direktør i Teknisk Ukeblad Media AS
  • Walter Qvam, styreleder i SINTEF og Digital Norway
  • Andreas Thorsheim, medgründer i Otovo
  • Kristin Skogen Lund, konsernsjef i Schibsted
  • Kristine Hofer Næss, Chief Customer Relations Officer i Amesto Solutions og styreleder i ODA-Nettverk
  • Håkon Haugli, administrerende direktør i Abelia

Norges 50 fremste tech-kvinner

Etablerte ledere

Det finnes allerede en rekke fremstående kvinnelige tech-ledere i Norge. På samme måte som de foregående årene ble det derfor utarbeidet en liste over disse etablerte lederne. De kunne ikke nomineres til kåringen, men juryen mener det er viktig også å trekke frem de som har lykkes, og vil gjerne gi dem hederlig omtale for deres innsats.

Vårt mål er å løfte frem nye talenter. Derfor ble også listen over de etablerte kvinnelige lederne utvidet i år. Se listen her

ODA er Nordens ledende nettverk for kvinner i IT-bransjen.

ODA ble startet som et selvstendig organ i 2005 av en gruppe kvinner fra forskjellige selskaper i IT-bransjen. Disse kvinnene har siden den gang bygget opp og drevet nettverket på fritiden, og har nå ca 30 frivillige ansatte. Nettverket har en rekke samarbeidspartnere og sponsorer, virksomheter fra IT-bransjen.

ODA sitt mål er å inspirere kvinner i teknologi til å bidra til å styrke kvinner stilling, øke kvinneandelen i IT-bransjen, fremme kvinner, kvinnelige ledere og kvinnelige forretningseiere - til å være mer synlige, og bidra til å skape endring for kvinner i IT.