​ODA og Abelia kårer igjen Norges 50 fremste teknologikvinner, og nå kan du nominere årets kandidater!

Pressemelding   •   jan 05, 2018 09:45 CET

NOMINER DIN KANDIDAT: ODA og Abelia kårer Norges 50 fremste IT-kvinner.

I fjor kåret ODA-Nettverk og Abelia for første gang Norges 50 fremste IT-kvinner, til formidabel oppmerksomhet og suksess, og foran en full sal i Næringslivets hus 8.mars. Vi gjentar suksessen 8. mars 2018, og du kan allerede nå nominere dine kandidater, samt melde deg på eventet via denne siden.

I løpet av året som har gått har både mangfold og teknologi kommet enda høyere på agendaen, og vi ser at begge deler er helt sentralt for å drive en utvikling der digitalisering, kunstig intelligens og blockchain kan hjelpe oss å løse noen av våre viktigste samfunnsutfordringer fremover. Det handler ikke lenger om IT eller teknologi, men om begge deler sammen, og vi utvider derfor i år kåringen, og kårer Norges 50 fremste teknologikvinner (#50techkvinner).

Som i fjor er formålet å synliggjøre de dyktige kvinnene som ikke er så kjent for folk flest, og vi har derfor også i år laget en liste med etablerte ledere som ikke trenger å nomineres. Vi beholder også kategoriene: Gründer, Leder og Fag, mens vi utvider fjorårets jury som besto av Berit Svendsen, konserndirektør i Telenor Skandinavia, Anne-Grethe Solberg, forsker ved Arbeidsforskningsinstituttet, Jan Moberg, sjefredaktør i Teknisk Ukeblad, Håkon Haugli, adm.dir i Abelia og ODAs egen styreleder Kristine Hofer Næss, med Walter Kvam, styreleder i SINTEF og Digital Norway.

Vi oppfordrer alle våre medlemmer og partnere til å nominere deres kandidater og ser frem til å løfte frem enda flere dyktige kvinnelige teknologer og rollemodeller sammen med dere!

ODA er Nordens ledende nettverk for kvinner i IT-bransjen.

ODA ble startet som et selvstendig organ i 2005 av en gruppe kvinner fra forskjellige selskaper i IT-bransjen. Disse kvinnene har siden den gang bygget opp og drevet nettverket på fritiden, og har nå ca 30 frivillige ansatte. Nettverket har en rekke samarbeidspartnere og sponsorer, virksomheter fra IT-bransjen.

ODA sitt mål er å inspirere kvinner i teknologi til å bidra til å styrke kvinner stilling, øke kvinneandelen i IT-bransjen, fremme kvinner, kvinnelige ledere og kvinnelige forretningseiere - til å være mer synlige, og bidra til å skape endring for kvinner i IT.