Fra venstre: Kjetil Haugen, assisterende butikksjef ved Coop Mega Bislett, kjøpmann Caroline Strutz Grimstad fra REMA 1000 Stasjonsveien og kjøpmann Eirik Hjelmbrekke fra Spar Jølstraholmen

Hvordan selge mer norsk økologisk mat?

Historisk samarbeid mellom de tre dagligvarekonkurrentene som del av prosjektet Landbrukets Økoløft med mål om økt produksjon og salg av norske økologiske varer. 16 butikker fra ulike deler av landet er valgt ut som inspirasjonsbutikker og tre av disse vil dele av sine erfaringer på et storstilt digitalt markedsmøte mandag 8. juni. Grossistledd, inspirasjonsbønder, dagligvarekjedene og et samvirke deltar også.

Våren 2020 ble bærekraft- og miljøsjefer fra Norgesgruppen, Coop Norge og REMA 1000 med i den nasjonale ressursgruppen i Landbrukets Økoløft. Landbrukets Økoløft startet i 2016 av et samlet norsk landbruk for å jobbe for økt norsk produksjon av økologiske landbruksvarer. I 2020 har prosjektet hatt økt markedsfokus, og involverer helkjede fra bonde til butikk.

Hver av dagligvarekjedene har valgt ut 5-6 inspirasjonsbutikker fra hele landet som er ekstra dyktige på salg av norske økologiske varer. Totalt finnes det i år 16 inspirasjonsbutikker. Tre av disse deltar på et digitalt markedsmøte mandag 8. juni hvor én inspirasjonsbutikk fra hver kjede vil dele av sine erfaringer med salg av norske økologiske varer. Møtet er historisk fordi det er markerer startskuddet for at det er første gang alle tre kjedene inngår i et felles prosjekt som et samlet landbruk stiller seg bak med mål om økt salg av norske økologiske produkter. Fokus er å løfte fram butikksjefer og ildsjeler rundt om i norske dagligvarebutikker som lykkes i godt utvalg og salg av norske økologiske produkter. Hver kjede står fritt til å utforme egne budskap, og konkurrerer om å være best på salg og utvalg av norske økologiske varer.

Representanter fra alle de tre kjedene kommer til å være tilstede på markedsmøtet 8. juni, som vil finne sted på den digitale plattformen Zoom. Møtet er gratis og åpent for alle. Påmelding her: https://cutt.ly/HymdO6r innen søndag 7. juni kl 20.00.

Økologi for alle

- I REMA 1000 mener vi at økologi skal være tilgjengelig for alle som har lyst til å spise sunn og bærekraftig mat. Vi ønsker derfor å tilrettelegge for økt økologisk landbruk og gjøre økologiske matvarer mer tilgjengelig for folk flest, sier Kaia Østbye Andresen, sjef for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000.

Kaia er blant bidragsyterne på markedsmøtet 8. juni. Dit kommer også kjøpmann Caroline Strutz Grimstad fra inspirasjonsbutikk REMA 1000 Stasjonsveien som skal dele av egne erfaringer med salg av norske økologiske varer.

- Jeg har alltid fokus på å lytte til kundene mine, og er der for å kunne tilfredsstille deres ønsker og behov. Kundene som er opptatt av økologi er gjerne mer bevisste og stiller høyere krav. Jeg ønsker å vise at vi tar dem på alvor ved økt sortiment og tydelig kommunikasjon. Å fokusere på alle kunders ønsker og ikke bare gjennomsnittskunden, er viktig for meg, sier Grimstad.

Fokus på norskprodusert økologisk mat

- Å få anledning til å delta på en dag som utelukkende skal ha fokus på norskprodusert mat og økologi og alle de muligheter som ligger her, ser jeg veldig frem til. Vi har så mye å være stolte av og som vi trenger å få fokus på, frem til butikk og forbruker. Her har alle aktører en viktig rolle for at vi sammen på en god måte skal kunne fremme og øke kunnskapen om norskproduserte økologiske varer, sier Therese S. Sønneland Jørlo som er kategoriansvarlig for ferskvare, ost, lokalmat og økologi i Kjøpmannshuset Norge.

Kjøpmannshuset er NorgesGruppen ASA sitt profilhus for kjøpmannseide butikker. og drifter og forvalter kjedene SPAR Norge, EUROSPAR, Joker og Nærbutikken.

- Vi er jo så heldige at også en så dedikert kjøpmann som Eirik Hjelmbrekke fra Spar Jølstraholmen skal delta. Eirik sin evne til å fremme økologi og lokalmat er unik, og har gjort SPAR Jølstraholmen til en butikk med god kompetanse som hver eneste dag fremmer lokalmat og økologiske varer både i butikken, men også gjennom butikkens Facebook-side, fortsetter Jørlo.

- Jeg tenker at hvis vi klarer å få til godt utvalg og salg av norske økologiske produkter, så kan alle få det til. Vi bor i en kommune med 3.000 innbyggere, sa kjøpmann Eirik Hjelmbrekke fra inspirasjonsbutikk Spar Jølstraholmen til Dagligvarehandelen 2. juni.

- Butikken må til enhver tid ha økologiske produkter. Et problem jeg ofte ser er at økologiske produkter går ut av sortimentet, og at det ikke kommer noe inn igjen. Da kan kundene forsvinne, velge en annen butikk eller lage nye handlevaner, fortsetter Hjelmbrekke.

Økologisk orienterte Coop-kunder

- Ingen kunder legger flere økologiske varer i kurven enn Coop-kunden, men vi er langt fra i mål. Med våre inspirasjonsbutikker som forbilder, håper vi å bidra til at enda flere butikker kan selge enda mer sunn, god og miljøvennlig økologisk mat til enda flere kunder, sier Knut Lutnæs, miljøsjef i Coop Norge.

Knut er også blant bidragsyterne på markedsmøtet 8. juni. Det er også Kjetil Haugen, assisterende butikksjef ved inspirasjonsbutikk Coop Mega Bislett. Han skal dele av egne erfaringer med salg av norske økologiske varer.

- Økologi er blant de viktigste produktene i vår butikks portefølje. Vi fremmer aktivt all økologi for å bevisstgjøre kundene våre på det store utvalget som finnes. Vi har en egen økologiavdeling i butikken, tydelig markert for alle, sier Haugen.

- Vi har flere kunder som reiser hit, ene og alene, for å handle økologisk og bærekraftig. Utvalget vårt viser at vi tørr å satse. Vi arbeider aktivt for å finne produsenter og leverandører for å tilfredsstille flest mulig behov. Det er tross alt plass til mer! At vi tenker riktig ser vi på andelen økologi vi selger, fortsetter Kjetil.

Fremdeles behov for flere økologiske bønder

- Markedspotensialet for økologisk mat som kan produseres i Norge er fremdeles stort, og det representerer en gylden mulighet for norske bønder. Spesielt innen korn, frukt og grønt trenger vi økt norsk produksjon. Her er det i dag altfor mye import av varer som egner seg å produsere i Norge, sier Marte Guttulsrød, prosjektleder for Landbrukets Økoløft.

Å velge norske, økologiske produkter er å stemme for et mer bærekraftig norsk landbruk, sier økologisk grønnsaksprodusent Anders Hørthe fra Smaksriket i Sylling. Anders leverer økologiske grønnsaker og salat til NorgesGruppen ASA, REMA 1000 og Coop - litt ditt og er blant bidragsyterne på markedsmøtet 8. juni. I disse dager finner forbrukerne økologisk spinat og annet bladgrønt fra Smaksriket i dagligvarebutikkene.

Oversikt over inspirasjonsbutikkene i Landbrukets Økoløft for 2020

Dagligvarekjede Navn på butikk Kontaktperson
REMA REMA 1000 Vulkan Butikksjef Marius Børresen
REMA REMA 1000 Stasjonsveien Kjøpmann Caroline S. Grimstad
REMA REMA 1000 Byåsen Kjøpmann Børge Stamnes
REMA REMA 1000 Råholt Kjøpmann Tom Arne Bergly
REMA REMA 1000 Nattland Kjøpmann Frode Andersen
Norgesgruppen Spar Jølstraholmen Kjøpmann Eirik Hjelmbrekke
Norgesgruppen SPAR Holsfjorden Daglig leder Odd Arne Vangen
Norgesgruppen MENY Ringnes Park Ferksvaresjef Jacob Weinreich Mogensen
Norgesgruppen Meny Tangen Butikksjef Per Arne Finstad
Norgesgruppen Meny Bogstadveien Butikksjef Pål Erik Johnsen
Coop Coop Mega Bislett Ass. butikksjef Kjetil Haugen
Coop Coop Mega Madla Ferksvaresjef Joachim Fosse Johannesen
Coop Coop Mega Harbitz Torg Butikksjef Birgitte Myhr
Coop Coop Mega Lillehammer Butikksjef Inger Lise Staum
Coop Coop Mega Førde
Coop Extra Sogndal

Om Landbrukets Økoløft:

Landbrukets Økoløft ble startet opp i 2016. Landbruksorganisasjonene gikk med dette prosjektet for første gang sammen i et forpliktende og systematisk samarbeid for å øke produksjonen av økologisk mat i Norge. Kjernen i prosjektet er 30 inspirasjonsbønder som enten driver hele gårdsdriften økologisk eller driver parallellproduksjon. De har derfor førstehånds erfaring med økologisk drift som de deler med andre bønder på møter, gårdsbesøk og foredrag. Fra 2020 har prosjektet hatt økt markedsfokus, blant annet ved å inkludere representanter fra alle de tre dagligvarekjedene inn i prosjektets nasjonale ressursgruppe. Prosjektet Landbrukets Økoløft finansieres gjennom utviklingsmidlene for økologisk landbruk som forvaltes av Landbrukdirektoratet. Prosjekteier er Økologisk Norge.