Glade kuer slippes ut på beite! Foto: Lars Olav Stavnes

Våryre melkekyr slippes på beite

I fjor kom det rekordmange til kuslippet på Skjetlein videregående skole, med hele 5.000 besøkende. Suksessen gjentas også i år, og førstkommende lørdag får endelig alle de 40 melkekuene på Skjetlein vgs komme ut og møte våren. Bli med du også!

Skjetlein vgs i samarbeid med Åpen økologisk gård (et prosjekt i Økologisk Norge) inviterer til kuslipp på Skjetlein vgs på Leinstrand utenfor Trondheim lørdag 11. mai kl 11-14.

Skjetlein vgs er kjent for god agronomisk drift og har engasjerte lærere og elever. De er én av TINEs omlag 300 økologiske melkegårder, som gjennom TINE leverer melk til økologiske Rørosmeieriet. Nå på lørdag kan du komme hit og oppleve hvordan kuene hopper, danser og løper ut av fjøset, ut til det deilige, grønne gresset etter den lange vinteren. Det blir mye herlige hopp og krumspring å se og glede seg over, både for store og små. Hvem blir vel ikke litt lykkelig av å se hvor hoppende glade kyrne blir når de slippes ut på vårbeite?

Arrangementet starter kl 11.00, og det er lagt opp til en rekke barne- og familievennlige aktiviteter. Det kommer til å være stands med ansiktsmaling, kjerning av eget smør, kornmaling for barn og økologiske smaksprøver, og det blir kuslipp-quiz med 10 spørsmål om økologisk melkeproduksjon og meieriprodukter (vinneren får en kurv med økologiske meieriprodukter fra Rørosmeieriet og TINE). I tillegg blir det mulighet for å hilse på flere forskjellige dyr, og å prøvesitte traktor på tunet. Det blir salg av kaffe, vafler og grillmat basert på råvarer fra Skjetlein, økologiske pølser fra Ole Johan Granøien, økologisk grillmat fra Saltnes Gård og økologisk iskrem fra Reins Kloster. Det kommer også til å bli salg av økologiske småplanter fra drivhuset på Skjetlein, og markedsboder med lokale herligheter fra Haugrønning Gård og Holum Gård.

Klokken 13.00 slippes Skjetleins 40 melkekyr ut på vårbeite.

Det blir stands ved Rørosmeieriet, TINE, Sør-Trøndelag Bondelag, Sør-Trøndelag Bonde- og Småbrukarlag og Økologisk Sør-Trøndelag.

Arrangementet er regi av Åpen økologisk gård (et prosjekt i Økologisk Norge med finansiering fra Landbruksdirektoratet), i samarbeid med Skjetlein vgs, Rørosmeieriet og TINE. Arrangementet har gratis inngang og er åpent for alle.

Lenke til Facebook-arrangement: http://bit.ly/skjetlein-kuslipp19

Lenke til kalendersak: http://bit.ly/ØNkalender-11mai

For spørsmål, kontakt prosjektleder Åpen økologisk gård Camilla H. Warren:
camilla@okologisknorge.no / 482 68 581

Økologisk Norge er en ideell medlemsorganisasjon som arbeider for å fremme økologisk mat og landbruk. Vi arbeider praktisk og politisk gjennom våre prosjekter og regions-, fylkes- og lokallag.