Eksepsjonelt godt lydopptak og smarte funksjoner forenkler utskriftshåndteringen

Olympus WS-833, WS-832 og WS-831 henvender seg til profesjonelle brukere som vil effektivisere arbeidsflyten. Med en eksepsjonell god stereolyd i CD-kvalitet, smarte avspillingsfunksjoner som automatisk optimerer lydkvaliteten og eliminerer stile partier, effektiviseres utskriftsarbeidet.

Olympus har i flere tiår vært en av verdens absolutt fremste produsenter av profesjonelle dikteringsløsninger, diktafoner og smarte lydstudioer i lommeformat. De nye modellene WS-833, WS-832 og WS-831 fokuserer på profesjonelle brukere som ytterligere vil effektivisere håndteringen av taleinnspillinger. WS-833 (svart), WS-832 (metall) og WS-831 (sølv) leveres fra januar 2014 i prisnivåene 1 299, 899 og 699 kroner.

Lydkvalitet som tydeliggjør
For å garantere at det som sies virkelig kan høres, er innspillingskvaliteten høynet ordentlig for WS-833, WS-832 og WS-831. En avansert stereomikrofon med 90-graders plassering av venstre respektive høyre mikrofon gir en lyd med høy kvalitet, meget lav støy og stor dybde i lyden. Stereomikrofonenes geometri gir et tydeligere lydbilde og romfølelse der ulike stemmekilder lettere kan posisjoneres og identifiseres av lytteren.

Selv i støyfylte miljøer blir taleopptakene betydelig bedre enn hva som er vanlig for denne typen diktafoner. For maksimalt lydopptak kan innspillingsnivået justeres manuelt på WS-833, og mikrofonenes retningsvirkning kan justeres slik at forstyrrende lyd rundt lydkilden avskjermes.

Forbedrede utskriftsfunksjoner
Utskrifter er tidkrevende, og de nye WS-modellene er utstyrt med nye, smarte funksjoner som både sparer tid og letter arbeidet. En ny, forbedret utskriftsfunksjon som optimerer hurtigavspilling, stemmejustering og automatisk tilbakehopp (auto backspace) i innspillingen.

WS-833 og WS-831 byr også på ytterligere funksjoner som gjør utskrift enklere. Taleavspilling (Voice Playback) hopper automatisk over stille partier slik at du slipper å vente eller spole frem til neste parti. Stemmebalansering (Voice Balancer) justerer nivået på ulike stemmer som har vært på ulik avstand fra mikrofonen, slik at du ikke behøver å heve og senke lyden manuelt for å høre hva som sies. Stemmejustering (Voice Changer) lar deg endre pitchen på stemmen slik at den lyder naturlig selv når du øker hastigheten på avspillingen.

Brukervennlig og bekvem i alle modi
Alle modellene har innebygd USB-kontakt, slik at det ikke behøves kable for å koble diktafonen til datamaskinen. Dessuten fungerer diktafonen som et ekstra USB-minne og lades når den er koblet til datamaskinen (WS-833 og WS-831). Nytt ikonbasert menysystem, smart manøvrering med to programmerbare hurtigvalgsknapper og utvidede søkefunksjoner med kalendersøking, gjør WS-serien ekstra brukervennlig.

Filene lagres i formatene WMA, MP3 og lineær PCM 44,1 kHz / 16 bits (ikke WS-831) i diktafonenes innebygde minne (2-8 GB) eller på microSD-kort opptil 32 GB. Filene organiserer du i fem mapper med opptil 200 lydfiler i hver mappe.

Hurtigfakta WS-833, WS-832 og WS-831

>  Internt minne:
WS-833 har 8 GB, tilsvarende omtrent 1900 timers opptak.
WS-832 har 4 GB, tilsvarende omtrent 1000 timers opptak.
WS-831 har 2 GB, tilsvarende omtrent 490 timers opptak.

>  Eksternt minne med microSD-kort på opptil 32 GB som tilbehør.

>  Innspillingsformat: WMA, MP3 og lineær PCM 44,1kHz / 16 bits (ikke WS-831).

>  Høyfølsom stereomikrofon med lite støy og 90 graders geometri.

>  Zoomfunksjon for mikrofonen som forbedrer lyden når lydkilden er langt fra opptakeren (WS-833).

>  Meget godt signal/støy-forhold.

>  Taleavspilling (Voice Playback) som bare spiller av partier med tale (WS-833 og WS-832).

>  Stemmejustering (Voice Changer) som gjør det mulig å justere pitch.

>  Forbedret stemmebalansering (Voice Balancer) som automatisk justerer og balanserer nivåene på ulike stemmer.

>  Lavpassfilter (Low-cut filter) som effektivt reduserer lavfrekvente bakgrunnslyder ved innspilling og støyredusering (Noise Cancel) ved avspilling.

>  Innebygd USB-kontakt for direktekobling til datamaskiner.

>  Manuell innstilling av innspillingsvolumet (WS-833).

>  Automodi for ulike lydsituasjoner inklusive utskriftsmodi (Transcription Mode).

>  Kalendersøkefunksjon.

>  Stemmestyring for handsfree (VCVA).

>  Voice sync-funksjon

>  Variabel avspillingshastighet 50–350 % (50–200 % for WS-831).

>  MP3/WMA-spiller for musikk.

>  FM-radio (WS-833).

>  Opptil 99 indeksmarkeringer.

>  5 mapper for opptil 200 filer i hver mappe, pluss 300 mapper for musikk (130 mapper på WS-831).

>  To programmerbare hurtigvalgsknapper.

>  Stor bakgrunnsbelyst LCD.

>  Lang batteritid på opptil 37 timer.

>  Batterilading via innebygd USB-kontakt når den kobles til en datamaskin (WS-833 og WS-832).

>  Innebygde høyttalere.

>  Mål (H x B x D): 101 x 40,6 x 14,1mm.

>  Vekt: 54 g (inkl. batterier).

I pakken inngår: oppladbare Ni-MH AAA-batterier (WS-833 og WS-832), alkaliske AAA-batterier for WS831, canal stereohodetelefoner (WS-833), stereohodetelefoner (WS-832), skinnfutteral (WS-833), USB-kabel (WS-833).

Komplette spesifikasjoner finnes på www.olympus.no

Ytterligere informasjon:

Charlotte Hellström Cardelöv

Produktbilder kan finnes på Olympus presseforum:

• Kino, film, foto

• dikatfon