Forbedret funksjonalitet og minst like tøff som tidligere

Olympus TG-850 viser at et eventyrkamera kan være riktig pent og funksjonelt. Til tross for samme tøffe krav som tidligere til alt kameraet skal tåle, har det en betydelig mer elegant design, tiltbar skjerm, forbedret og enda slankere 5x zoomoptikk, raskere autofokus og neste generasjon bildeprosessor.

Olympus skapte klassen "Eventyrkamera" for snart 10 år siden, og har dominert segmentet siden den gang. Med det nye TG-850 tar kameratypen et skritt videre i utviklingen. Fokus er nå lagt på designen og funksjonaliteten, men uten å gå på kompromiss med alle tøffe krav som vanntett ned til 10 meters dybde, at det skal tåle et fall fra 2,1 meters høyde, 100 kg trykk og være kuldesikkert ned til -10 grader. TG-850 finnes i svart, sølv og hvitt, og det begynner å leveres i midten av mars i prisnivået 2 799 kroner.

TOUGH design for alle eventyr
TG-850 blander rette linjer med runde, flotte former i en mer sportslig design. Skjermen er helt integrert i bakstykket, men kan tiltes 180 grader. Bekvemt når du skal ta bilder i vanskelige situasjoner, eller når du vil fotografere og filme rett under vannskorpen uten å dyppe hodet.

Sett inn et FlashAir minnekort (tilbehør) og du kan trådløst koble kameraet sammen med en smarttelefon eller datamaskin (trådløs nettverksfunksjon). Se på bilder og del dem direkte med dine venner via sosiale medier.

Forbedret optisk bildekvalitet
Kameraet har en 5x vidvinkelzoom på 21–105 mm*. Objektivkonstruksjonen er mer kompakt enn tidligere, takket være et nytt glassmateriale som gjør det mulig å tilvirke tynnere linseelementer. Dette gir et supert objektiv med høy brytningsindeks.  De gode optiske egenskapene beholdes også i vidvinkelmodus, og i kombinasjon med kameraets iHS-teknologi (maks ISO 6400) kan kameraet levere en høy bildekvalitet under alle lysforhold.

Risikoen for bevegelsesuskarphet er redusert av en innebygd bildestabilisator (lens shift image stabilization) i objektivet. Den bygger på samme teknologi som finnes i objektiver for D-SLR-kameraer. Kameraets 16 megapiksler store bildebrikke av typen BSI CMOS kombineres med neste generasjon TruePic VII bildeprosessor som sørger for at objektivets optiske egenskaper utnyttes optimalt.

Intervallbildeopptak og kreativ frihet
Kameraet er utstyrt med kunstfiltre som lar deg eksperimentere og få mer personlige og kreative uttrykk i bildene dine. Du kan også la kameraet ta sekvenser av bilder automatisk i forutbestemte intervaller, fra 10 sekunder og opptil ett minutt. Eller filme i Full HD med 60 bilder per sekund. Du kan til og med filme i 240 bilder per sekund for å få riktig pene scener i sakte film (HighSpeed 120 bps med oppløsning 640x480 og 240 bps med 320x240).

Kameraets raske autofokus (FAST AF) sørger for at bildene er skarpe selv når motivet beveger seg raskt, og den lyssterke skjermen henger også med når det går unna. Vil du ta bildeserier klarer TG-850 opptil 7,1 bilder per sekund. Perfekt for all actionsport.

Kameraveske med flere bruksområder
Til TG-850 finnes det en smart veske i tre ulike farger (rød, blå og svart) som tilbehør. Vesken har et slitesterkt maskenett på utsiden, åpningen er i neopren og den 1,5 mm tykke silikonen beskytter kameraet effektivt mot støt. Alle deler inklusive karabinkroken er laget for å tåle saltvann.

Hurtigfakta Olympus TG-850

>  Vanntett ned til 10 m**

>  Støtsikkert opptil 2,1 m**

>  Knussikkert opptil 100 kg**

>  Frostsikkert ned til -10 grader**

>  Ultravidvinkel 21–105 mm* 5x zoomobjektiv

>  Tiltbar LCD (3 tommer, 460 000 piksler)

>  Intervallbildeopptak

>  Full HD 60 bps video

Andre funksjoner

>  Kompakt, lett aluminiumkonstruksjon

>  Bildestabilisering av objektivet (lens shift image stabilization) som effektivt reduserer risikoen for bevegelsesuskarphet

>  Avansert TruePic VII bildeprosessor som gir suveren bildekvalitet og rask bildebehandling

>  16 megapikslers BSI CMOS bildebrikke gir høy bildeoppløsning og gode egenskaper ved svakt lys

>  FAST AF autofokussystem

>  Kunstfiltre

>  Opptil 7,1 bilder per sekund ved seriebildeopptak

>  iHS-teknologi maks ISO 6400

>  Supermakro med 1-10 cm nærgrense

* Tilsvarende 35 mm

** Vanntett i henhold til IEC-standard (publikasjon 529 IPX8(. Støtsikkert tilsvarende MIL-standard (Olympus' test). Frostsikkert i henhold til Olympus' testvilkår. Knussikkert i henhold til Olympus' testvilkår.

Komplette spesifikasjoner finnes på www.olympus.no

Ytterligere informasjon:

Charlotte Hellström Cardelöv

Produktbilder kan finnes på Olympus presseforum: