Deli de Luca ble norgesmester i sunn fast-food 2015

Pressemelding   •   feb 18, 2016 16:24 CET

Kjeden har totalt åtte ulike salater i tre prisklasser.

- Juryen har i sin vurdering lagt vekt på at dette er et produkt hvor en hendig emballasje og gunstig pris er med på å gjøre det lettere å velge salat i farta. Salatene har en variert og spennende sammensetning som møter forbrukernes ulike preferanser, sa direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Guttorm Rebnes, på vegne av juryen som også bestod av ernæringsfysiolog hos Opplysningskontoret for frukt og grønt, Camilla Andersen, samt mangeårige redaktør i fagbladet FastFood, Odd. H. Vanebo.

Lar grønnsakene spille hovedrollen

Kåringen foregikk på Fastfood-scenen til Fastfood & Cafe på Norges Varemesse på Lillestrøm torsdag 18. februar 2016. Det var et godt oppmøte ved scenen og de aller fleste av konkurransens ti finalister hadde møtt opp for å motta diplom, heder og ære.

- Det er gøy å se hvordan grønnsakene er på vei til å ta over en større del av tallerkenen, sa Camilla Andersen i sin appell. Det er nå flere og flere eksempler på kjeder som lar animalske proteiner stille i andre rekke. – Man trenger ikke lenger være «veggis» for å nyte et vegetarmåltid.

I Deli de Luca satser de på valgmuligheter og gir kundene tilgang på flere typer kalde vegetar- og veganretter, i tillegg til grovere bakeprodukter. – Og dere skal ikke se bort fra at det kommer en varm vegetarrett etter hvert hos Deli de Luca, sa Anne-Katrine Aa, kategorisjef for mat, i sin takketale. Hun tok imot pris sammen med Shoana Ostadi som driver Deli’s Kitchen som produserer salatene.

Fokus på mindre porsjoner og «grønnere» retter

Max Delifresh og Patricias gatekjøkken tok henholdsvis 2. og 3. plass med sine kyllingburgere. Juryen la i sin vurdering vekt på Max sitt fokus på et helhetlig, sunnere sortiment, og at de møter forbruker ved å «grønne opp» hamburgermåltidet. Dette er et tilbud som når ut til viktige målgrupper. I sin vurdering av Patricias gatekjøkken la juryen vekt på at de har en helhetlig tankegang rundt sunnhet i menyene med fokus på friske grønnsaker og mindre porsjoner.

Hensikten med konkurransen, som arrangeres i samarbeid med fagbladet FastFood og fastfood.no, er å motivere aktørene i bransjen til å servere mat med mer frukt og grønnsaker. Konkurransen har vært åpen for alle spisesteder og butikker som lager og serverer mat til folk i farta. Det har også vært mulighet for publikum å melde på sitt favorittspisested.

Premien er en gourmetopplevelse for to personer.

Årets ti finalister

• Esso Stranda
  • Blender.no
  • Deli De Luca
  • Orkla
  • Max Delifresh
  • Fresh (NorgesGruppen ASA)
  • Patricias gatekjøkken as
  • Anne på landet
  • Meskano
  • Kvikk Bar AS

På bildet fra venstre: Guttorm Rebnes (direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt), Anne-Katrine Aa (kategorisjef for mat i Deli de Luca) og Shoana Ostadi (som driver Deli’s Kitchen)

Vi tilbyr et stort utvalg av bilder av frukt og grønnsaker og retter der disse er brukt i vår billedbank.