Landets beste frukt- og grøntavdelinger er kåret

Pressemelding   •   jan 27, 2017 10:45 CET

Vinneren i kategorien Store supermarkeder og hypermarkeder - Coop Mega Bekkestua. Vi gratulerer!

NM i frukt og grønt 2016

Frukt- og grøntavdelingen i butikken er viktig. Mange forbrukere velger butikk ut i fra nettopp denne avdelingen, og alle kjedene jobber godt med eksponering av denne viktige kategorien. Siden frukt og grønt er levende varer, er behandlingen av dem i butikken spesielt viktig. Ødelagte og dårlige varer selger ikke, og svært mye kjøpes på impuls.

- Butikken er en av de viktigste arenaene for gode kostholdsvalg. En inspirerende og rikholdig frukt- og grønnsaksavdeling er et viktig virkemiddel for å få folk til å spise 5 om dagen slik vi anbefaler. Vinnerne viser oss at en systematisk satsning gir resultater, sa Linda Granlund, divisjonsdirektør for folkehelse i Helsedirektoratet, da hun delte ut prisen til en av de fire vinnerne fredag.

NM i frukt og grønt skal bidra til å fremheve og hedre de frukt- og grøntansvarlige som gjør en god jobb hver dag for å friste forbrukerne til å handle mer frukt og grønt. Tanken bak er helt i tråd med intensjonsavtalen som helseminister Bent Høie nylig signerte, hvor han etterlyser nettopp økt konkurranse. Vi vet at svært mange i landet vårt spiser for lite frukt og grønnsaker, og at god tilgjengelighet øker forbruket. Dette starter allerede i butikken.

- Det har skjedd en stor og positiv endring gjennom disse ti årene - ikke minst har de grønne produktene blitt trukket frem til begynnelsen av butikkrunden. Forbruket av frukt, bær og grønnsaker øker. Det gjennomsnittlige norske forbruket er imidlertid fortsatt et godt stykke unna å spise 5 om dagen. Det er ikke fordi vi ikke vil. Når vi spør forbrukeren så sier de at de både ønsker å spise sunnere og at de vet at et sunt kosthold innebærer å spise mer frukt og grønt. Men mange får det allikevel ikke til i hverdagen. Butikkenes jobb er veldig viktig. Ser frukt- og grøntavdelingen bra ut, vil det friste kundene til å ta med nok friske frukt og grønnsaker i handlevognen, sa Guttorm Rebnes, direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Følgende butikker har nådd til topps i årets konkurranse, og kan smykke seg med tittelen vinner av NM i frukt og grønt 2016:

• Coop Mega Bekkestua – store supermarkeder / hypermarkeder
  • Coop Marked Syvde – små supermarkeder
  • Bunnpris Oldeide - supretter
  • Jacob’s Majorstuen – åpen klasse

Årets spurtprisvinnere er:

• Bunnpris Oldeide - Bær
  • Matkroken Måsøy - Rotgrønnsaker og poteter
  • Matkroken Vengsøy - Løk
  • Matkroken Åse - Epler

Kort om konkurransen

Det er tiende året på rad at NM i frukt og grønt arrangeres. Konkurransen ble opprettet i 2007 av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) i samarbeid med bransjebladet Dagligvarehandelen og analyseselskapet Nielsen Norge. Alle butikker som er en del av Nielsens scanningutvalg og som har hatt en omsetning i Nielsens scanningtall på minimum 45 uker over to sammenhengende år, og ikke ha gjennomført en omprofilering det siste året, er automatisk med i konkurransen. Det kåres vinnere i fire ulike klasser: supretter, små supermarkeder og store supermarkeder/hypermarkeder samt en åpen klasse. I tillegg kommer spurtprisene som måler salg av ulike varer i et begrenset tidsrom i norsk sesong.

Les mer om kriterier for konkurransen og årets finalister her

Lærerik og hyggelig premietur

Opplysningskontoret for frukt og grønt inviterer årets vinnere med på en premietur til Stavangerområdet. Der vil vi besøke flotte miljøer som er opptatt av produktutvikling, mangfold og energinøytral produksjon, helt i tråd med forbrukernes ønsker om kortreist, sunn og god mat.

Vi tilbyr et stort utvalg av bilder av frukt og grønnsaker og retter der disse er brukt i vår billedbank