NM i sunn fastfood 2018 er i gang

Pressemelding   •   jul 02, 2018 15:40 CEST

- Vi tar stadig grep for å tilby kundene våre sunnere og gode alternativer når de er i farta, sier kategorisjef for mat i Deli de Luca, Astrid Stærkebye.

For femte gang arrangerer Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) konkurransen NM i sunn fastfood, hvor alle spisesteder som serverer mat til folk i farta er invitert til å delta. Påmeldingen er nå avsluttet, og det er 32 utsalgssteder som kniver om å bli norgesmester i sunn fastfood 2018. Årets deltakere er spredt over hele landet, og sammen skal de hjelpe kundene å velge friske og sunne alternativer langs veien og på farta i hele sommer.

Deli de Luca er godt representert blant årets deltakere, og ble et naturlig sted å sparke i gang konkurransen.

- Vi tar stadig grep for å tilby kundene våre sunnere og gode alternativer når de er i farta. Blant våre nyeste lanseringer er salat med Frøya laks og quinoa, wrap med bulgur, grønnkål, kylling eller biffkjøtt, og snackprodukter med gulrøtter, edamamebønner og hummus. Pris er også viktig; det skal være både enkelt, sunt og godt til en god pris, sier kategorisjef for mat i Deli de Luca, Astrid Stærkebye.

Fargerike retter vi bør spise mer av

I år ble deltakerne i konkurransen oppfordret til å delta med produkter som ikke bare inneholder én av 5 om dagen, men også fisk og grove kornprodukter. Deltakerne har fulgt oppfordringen, og mange av årets deltakere har også inkludert disse matvarene i sine påmeldte produkter eller retter.

- Frukt og grønt, fisk og grove kornpodukter er matvarer vi vet er bra for helsen, og som vi per i dag spiser for lite av. Kostholdsdebatten har lenge dreid seg om hva vi bør spise mindre av, derfor er det positivt å dreie fokuset over på all den gode maten vi faktisk bør spise mer av, sier ernæringsrådgiver i OFG og jurymedlem Cathrine Øverås Frisvold.

Med 32 deltakere og nesten 30 unike produkter og retter ligger det an til å bli jevn kamp i årets konkurranse.

- Det er gøy å se alle de fargerike og sunne alternativene som nå finnes hos mange av de som serverer raske måltidsløsninger til folk på farten, sier prosjektleder Toril Gulbrandsen i Opplysningskontoret for frukt og grønt. Deltagerne i årets konkurranse er alle supre bidrag som sørger for at det blir lett å velge smart.

I årets jury sitter kokk Mona Halvorsen, horeca-konsulent Jörg Otto Stehl og ernæringsrådgiver i OFG Cathrine Øverås Frisvold. Etter endt kampanjeperiode 20. august begynner den tøffe jobben med å finne topp 3 som skal kåres under FOODSCAPE-messen i Lillestrøm 11. oktober.

Vi tilbyr et stort utvalg av bilder av frukt og grønnsaker og retter der disse er brukt i vår billedbank