Norgesmesterne i frukt og grønt er kåret

Pressemelding   •   feb 25, 2016 16:05 CET

Politisk rådgiver i Landbruks- og matdepartementet, Julia S. M. B. Nordtug, annonserte torsdag 25. februar 2016 vinnerne av NM i frukt og grønt 2015 hos REMA 1000 Borg i Sarpsborg. Nordtug, som stilte på vegne av landbruks- og matministeren, hadde følgende å si om norske frukt og grønnsaker:

- Forbruket har de siste årene gått opp nærmere 20 %, men forbruker ønsker fortsatt å spise mer og vi i Landbruks- og matdepartementet merker spesielt at folk etterspør mer norske produkter.

Hun har selv vært på besøk hos flere norske produsenter og er imponert over innovasjonen i det norske landbruket. Nordtug synes i tillegg det er spennende å se hvordan frukt og grønt som er dyrket her til lands ofte får et helt eget særpreg grunnet det norske klimaet. - I Nord-Norge produseres det nå gulrøtter som får en fin og søtlig smak grunnet det kjølige jordsmonnet og de lange sommerdagene.

Fokus på norsk sesong og salg av norske produkter ivaretas i NM i frukt og grønt i form av spurtpriser som måler salg av rotgrønnsaker, bær, epler, poteter og løk i avgrensede tidsperioder.

Fire butikker kan kalle seg norgesmestere

Denne gang er det fire butikker som kan kalle seg norgesmestere; REMA 1000 Borg som tok seieren i kategorien Store supermarked/Hypermarked, EUROSPAR Rosendal som vant kategorien Små supermarked, Joker Vats som gikk til topps i kategorien Superetter, samt Coop Mega Madla som vant Åpen klasse.

- Det er hyggelig å se at flere butikker som har vært med å kjempe i teten tidligere, men aldri nådd helt til topps, nå har gått av med seieren. Det viser at det lønner seg å se etter hvor man kan forbedre seg og å jobbe hardt for å alltid ha en flott avdeling, sier prosjektleder for konkurransen Julie Langseth.

Det er niende år på rad at NM i frukt og grønt arrangeres av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) i samarbeid med bransjebladet Dagligvarehandelen og analyseselskapet Nielsen Norge. Bakgrunnen for konkurransen er ønsket om å motivere forbrukere til å spise mer frukt og grønt. Konkurransen skal bidra til å fremheve og hedre frukt- og grøntansvarlige som gjør en god jobb hver dag for å friste forbrukerne til å handle mer frukt og grønt.

I sin tale til vinnerne la direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Guttorm Rebnes, vekt på hvor viktig arbeidet i frukt- og grøntavdelingene er for at vi forbrukere skal øke forbruket.

- Vi mener at det er utrolig viktig at butikkene, som det siste leddet i verdikjeden, hver eneste dag, hver gang vi er og handler, frister oss til hvordan vi skal få frukt og grønt inn i alle spisesituasjoner gjennom spisedøgnet. Vi håper de gode eksemplene vi ser hos vinnerne vil kunne gi innspill og motivasjon til "best practice" hos kjedeledelsene i de respektive kjedene slik at det kan overføres til andre butikker i samme kjedeprofil.

"Grønn" premietur til London

For å kunne være med i konkurransen må butikken være en del av Nielsen Norges scanningutvalg, ha en omsetning i Nielsen Norges scanningtall på minimum 45 uker over to sammenhengende år, og ikke ha gjennomført en omprofilering det siste året. Det er til sammen rundt 3 800 butikker med i konkurransen.

Premien i år er en «grønn» studietur til London for én representant fra hver av vinnerbutikkene.

RESULTATLISTE NM FRUKT OG GRØNT 2015

Store supermarked/Hypermarked:

1) REMA 1000 Borg

2) Coop Mega Bekkestua

3) Coop Obs! Tromsø

4) Jacob’s Holtet

5) Coop Extra Vågsbygd

Små Supermarkeder:

1) EUROSPAR Rosendal

2) Bunnpris Ulsteinvik

3) Coop Marked Syvde

4) Meny Bogstadveien

5) Kiwi Bygdøy Allé

6) SPAR Geilo

Superetter:

1) Joker Vats

2) Coop Prix Eiksmarka

3) Joker Sola (spurtprisvinner epler)

4) Coop Prix Lødingen (spurtprisvinner løk)

5) Matkroken Lurøy (spurtprisvinner rotgrønnsaker)

6) Coop Marked Fjørtoft (spurtprisvinner poteter)

7) Matkroken Mebygda

8) Bunnpris Oldeide (spurtprisvinner bær)

Åpen klasse:

1) Coop Mega Madla

2) REMA 1000 Signaturgården

3) Coop Obs! Harstad

4) Matkroken Lierne

Bildetekst: Fra venstre: Frukt- og grøntansvarlig i REMA 1000 Borg, Irene Agnalt, og politisk rådgiver i Landbruks- og matdepartementet, Julia S. M. B. Nordtug. Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt - frukt.no

Vi tilbyr et stort utvalg av bilder av frukt og grønnsaker og retter der disse er brukt i vår billedbank.