Ny norgesmester i sunn fastfood er nå kåret

Pressemelding   •   okt 11, 2018 13:04 CEST

Årets finalister i NM i sunn fastfood. Fra venstre: CEO og partner i Pink Fish, Ronny Gjøse, daglig leder ved Patricias Gatekjøkken, Anne-Lise Elizabeth Sørensen og daglig leder ved Myrlandsvingen bensinstasjon, Anne Berit Bratsberg.

Patricias gatekjøkken i Bardu stakk av med seieren for andre gang da årets NM i sunn fastfood ble kåret på Foodscape 11. oktober.

- Det spises stadig flere måltider i farta, og convenience-markedet er en viktig arena i folkehelsearbeidet. Derfor arrangerer Opplysningskontoret for frukt og grønt i år denne konkurransen for femte gang, sa prosjektleder Toril Gulbrandsen under kåringen.

Juryen har i sin vurdering av årets finalister lagt vekt på at måltidet eller retten som vinner skal kunne bidra til at forbruker får i seg minst én porsjon av de anbefalte 5 om dagen. I tillegg er konsept og salg viktige faktorer. Med bakgrunn i intensjonsavtalen mellom myndighetene og matbransjen ble det i årets konkurranse oppfordret til å sette fokus på alle matvarene vi skal spise mer av; Frukt, bær og grønnsaker, grove kornprodukter, fisk og sjømat.

Konkurranseperioden gikk fra 18. juni til 20. august, og i etterkant sendte deltakerne inn en evaluering av kampanjeperioden. Deretter dro juryen rundt og smakte på rettene hos deltakere som utpekte seg.

- Vi fikk inn mange gode og varierte bidrag fra hele landet, og det er gledelig å se at mange fulgte oppfordringen om å bruke fisk og grove kornprodukter i tillegg. Det viktigste er likevel å møte forbrukerne der de er. Det må ikke bli for fancy eller vanskelig å spise sunt, og det har årets deltakere skjønt, sier juryleder og ernæringsfaglig rådgiver i OFG, Cathrine Øverås Frisvold.

I årets jury hadde hun med seg rådgiver i horecabransjen, Jörg Otto Stehl og kokk Mona Halvorsen. Kåringen fant sted på Foodscape på Lillestrøm varemesse der bærekraftig matservering sto i fokus.

Norgesmester for andre gang

Det ble Patricias gatekjøkken i Bardu som stakk av med seieren i årets konkurranse. Det gjorde hun også i 2016, men daglig leder Anne-Lise fortsetter å imponere både kunder og jury.

- Daglig leder Anne-Lise er en ildsjel og en dyktig ambassadør i bransjen. Driften preges av en helhetlig tankegang rundt sunnhet i meny og utvalg, og stor valgfrihet for den enkelte kunde. Men det viktigste er at maten skal smake godt, og det gjør den hos Patricias gatekjøkken, sa divisjonsdirektør i helsedirektoratet, Linda Granlund, som delte ut prisen.

Denne gangen vinner Patricias for sin fiskeburger med tare som selges med ulike kombinasjoner av grønnsaker og tilbehør. God markedsføring og eksponering har sammen med pris og god smak gjort fiskeburgeren til et populært valg for kundene som er innom dette lille gatekjøkkenet i Bardu.

- Jeg er fryktelig stolt og ydmyk over å få denne prisen nok en gang! Jeg vil dele seieren med mine gode støttespillere, først og fremst mine dyktige ansatte som fortjener dette. Takk også til gode samarbeidspartnere, konseptutvikler GO’2 Grill, Norsk Storhusholdning og Slåtto for forsknings- og industrisamarbeidet i regi av Fremtidsmat hvor NSH, Nofima og Seaweed har utviklet denne sunne, miljøvennlige og bærekraftige fiskeburgeren med tare. Og takk for at de ga meg tillit til å teste den ut. Men mest av alt takk til dere dyktige i Opplysningskontoret og juryen som ser og vekter det jeg gjør, sa Anne-Lise Elizabeth Sørensen fra scenen etter at seieren var et faktum.

Myrlandsvingen bensinstasjon tok 2. plass i årets konkurranse med «Myrlandsvingen-salaten». Stasjonen har en fargerik og fristende salatdisk der salaten lages på bestilling og kunden selv velger innholdet. Pink Fish Grensen tok 3. plass med sitt nye og spennende konsept der burgere og annen fastfood tilberedes med laks som basis.

Mål om 20 % vekst i frukt og grønt-kategorien

Kostholdet påvirker folkehelsen. Derfor samarbeider myndighetene med næringslivet om å bedre kostholdet i befolkningen via intensjonsavtalen. Ett av de konkrete målene i avtalen er økt inntak av mat vi skal spise mer av, deriblant frukt, bær og grønnsaker. I juni i år signerte også KBS-bransjen intensjonsavtalen og forpliktet seg til å arbeide for at befolkningens inntak av frukt, bær og grønnsaker øker med 20 % innen 2021.

Matservering til folk i farta er en viktig arena i folkehelsearbeidet. Vi spiser stadig mer mat på farta, og matkjøp i disse situasjonene er ofte impulskjøp. Derfor er det viktig at de sunne alternativene er lett tilgjengelig, med god pris og smak som frister til gjenkjøp.

Bakgrunnen for konkurransen er å sette fokus på convenience og KBS-bransjen som bidragsyter i folkehelsearbeidet, og bidra til at befolkningen spiser mer frukt, bær og grønnsaker. Målet er 5 om dagen til alle og per i dag spiser vi snitt 3,4 porsjoner per dag.

Årets finalister:

• Pink Fish Grensen, Oslo
  • Myrlandsvingen bensinstasjon, Stathelle
  • Patricias gatekjøkken, Bardu

Vi tilbyr et stort utvalg av bilder av frukt og grønnsaker og retter der disse er brukt i vår billedbank