Optimera og Brødrene Dahl nominert for Multikomforthuset i Larvik til Årets Trebyggeri 2014

Multikomforthuset på Rindalsskogen ved Larvik er bygget for å presentere Multikomfort-konseptet til Optimera og Brødrene Dahl. Huset er tegnet av arkitektfirmaet Snøhetta med energiløsninger utviklet i samarbeid med ZEB/Sintef, og var finalist til ”Årets trebyggeri 2014” sammen med Almenningstråkket på Gran og Kallerud studentboliger på Gjøvik.

– Vi har våre røtter i trelastbransjen, men det er ikke så ofte vi bygger selv og i tillegg får heder for det! I Multikomforthuset viser vi frem ulike alternative materialer som vi aktivt jobber for at skal bli tatt i bruk i norske boliger. Nominasjonen til Årets trebyggeri-prisen bidrar til å øke oppmerksomheten ytterligere rundt dette, sier direktør Stene Bergsløkken i Optimera Byggsystemer.

I Multikomforthuset er det brukt limtre fra Moelven i bærende konstruksjoner. Også innvendig er det omfattende bruk av tre. Materialvalgene for gulv, vegger og tak er spennende både med tanke på utseende, miljø og egenskaper. For eksempel har kjøkkenet akustikkhimling av granspiler. Himlingen har et flott utseende samtidig som materialvalget bidrar til å dempe støy i rommet.

Et annet eksempel på spennende bruk av tre er heltrefliser i osp fra leverandøren Faun tiles på veggene i soverom. Treflisene er med på å balansere luftfuktigheten ved å fange opp fuktighet om natten og avgi den om dagen.

Boen 10 mm Eik Prestige er brukt som gulv i alle rom unntatt i våtrom. Fordelen med 10 mm tykkelse er at den krever mindre energi ved oppvarming enn de mer vanlige, tykkere dimensjonene. I tillegg går det mindre trevirke til fremstillingen enn om gulvet var tykkere, noe som gir mer bærekraftig ressursutnyttelse.

Demonstrasjonsboligen ble åpnet 17. september 2014 og har fått omfattende norsk og internasjonal oppmerksomhet for design og løsninger. Bygget er Norges første plusshus, det vil si at det både er selvforsynt med energi og i tillegg leverer overskuddsenergi tilbake til strømnettet. Overskuddet er faktisk nok til å kunne drive en elbil 24000 km i året. Siden tre binder CO2, er kortreist og fornybart var det et opplagt miljøvennlig valg som hovedmateriale for huset.

I desember ble Multkomforthuset nominert til EUs pris for moderne arkitektur; ”Mies van der Rohe Award 2015”.

Det er Treteknisk og TreFokus med godt bidrag fra Byggeindustrien som under Byggedagene 18. mars 2015 på Radisson BLU Plaza Hotel delte ut prisen ”Årets Trebyggeri 2014”. Prisen deles hvert år ut til ulike typer byggeri med utstrakt trebruk som boliger, næringsbygg, landbruksbygg, høyspentmaster og broer.

• multikomforthuset
  • miljø