Tilbakekalling av bearnaisesaus og tomatsuppe

Tilbakekallingen gjelder følgende produkter:

Toro Tomatsuppe med makaroniBest før 06.03.2017
    Toro TomatsuppeBest før 08.03.2017, 26.03.2017, 02.04.2017
    Toro BearnaisesausBest før 16.03.2017, 18.03.2017, 14.04.2017
    Toro Bearnaisesaus Best før 18.03.2017, 09.04.2017

Orkla Foods Norge ønsker å kalle tilbake disse produktene fordi de kan inneholde egg, og således gi allergiske reaksjoner hos personer med eggeallergi. Dette kan kun gi reaksjoner for personer med eggeallergi.

- Vi vil be folk om å sjekke om de har bearnaisesaus eller tomatsuppe hjemme med disse best før-datoene. Om de finner produkter med de aktuelle datoene, vil vi be dem om enten å kaste produktet eller returnere de til oss. Vi vil gi erstatning for produkter som sendes inn til oss, sier Paul Jordahl, administrerende direktør i Orkla Foods Norge.

Sannsynlig årsak til problemet er at et mindre kvanta eggepulver er blandet feil.

Vi tar denne saken svært alvorlig Vi har omfattende rutiner for å hindre at feil skjer, og vi ser nå på hvordan vi skal skjerpe inn disse ytterligere, slik at noe liknende ikke skjer igjen, sier Jordahl.

Kontakt:
    Bjørn Brennskag, kommunikasjonssjef i Orkla Foods Norge, 906 06 383
    Dag Olav Stokken, kommunikasjonsdirektør i Orkla Foods Norge, 916 65 078

• Dagligvarer

Orkla Foods Norge er den ledende merkevareleverandøren av matvarer på det norske markedet. Selskapet ble opprettet 1. oktober 2013 etter fusjonen mellom Rieber & Søn Norge og Stabburet.

Selskapet leverer attraktive merkevarer som Stabburet, Toro, Denja, Idun, Nora, Vossafår, Grandiosa Vestlandslefsa, FUN, Lierne, BigOne, Nugatti, Mr. Lee, Stabbur-Makrell, Stabburet Leverpostei, og Trondhjems.

Orkla Foods Norge har en årlig omsetning på rundt 5 milliarder kroner, har ca 1650 og har fabrikker på 14 lokasjoner i Norge. Selskapet er en del av konsernet Orkla som de siste årene har tatt betydelig steg til å bli et rendyrket nordisk merkevareselskap. Orkla-konsernet hadde i 2014 ca. 30 milliarder kroner i omsetning og 13 000 ansatte.