Din nye snøskuffe?

Nye etiketter redder 260 tonn plast

Idun Tomatketchup og Idun Sennep får i vinter nye etiketter som øker resirkuleringsgraden av flaskene til over 70 prosent.

Et viktig bidrag til å redusere behovet for nye plastråvarer, er at all produsert plast også resirkuleres. Men for at plasten skal kunne resirkuleres, er det viktig at emballasjen er designet for å gjenvinnes.

– Forbedringene på Idun-flaskene er et resultat av en tett dialog vi har hatt med Grønt Punkt Norge, forteller Kjersti Hurum Trømborg, som er emballasjesjef i Orkla Foods Norge. Hun forteller at de gjennom prosjektet «Design for gjenvinning» sammen fant ut at flaskene ikke ble sortert ut som gjenbrukbar plast, fordi etikettene hadde en annen plasttype enn flaskene.

– Dette var ny innsikt for oss, og noe vi selvfølgelig ønsket å gjøre noe med. Vi har derfor laget nye etiketter med lik plast som flaskene, og løsningen er allerede på vei ut i butikk. Dette sikrer at 260 tonn plast årlig vil resirkuleres, fortsetter Kjersti.

Din nye snøskuffe?

Plasten fra den ikoniske flasken til Idun Tomatketchup har høy gjenbruksverdi og kan få nytt liv i form av snøskuffer, kontorstoler, støvsugere, kasser, bokser, søppelbøtter og blomsterpotter.

I løpet av vinteren og våren skal de samme endringene gjøres på Idun dressing-etikettene, noe som vil føre til at ytterligere 60 tonn plast årlig blir gjenvunnet.

– Dette er et eksempel på hvordan små grep kan føre til store forbedringer, forteller Johanne Kjuus, bærekraftsansvarlig i Orkla Foods Norge.

– Plastforbruket er stadig økende, og hvis trenden fortsetter vil plastforbruket i 2050 være nær fire ganger så høyt som i 2014 ifølge en rapport fra Norsk Klimastiftelse. Dette bekymrer oss selvsagt. I Orkla har vi en klar ambisjon om å bruke mindre plast. Vi leter aktivt etter nye bærekraftige emballasjealternativer, og ser også på muligheten til å bruke fornybar plast, legger hun til.

Husk å vaske flasken

Skal flasken kunne resirkuleres må den være helt tømt for innhold. Her kan du se hvordan >