Ida Nielsen og Garzone/Bakken/Franck/Mjåset Johansen til Oslo Jazzfestival

Pressemelding   •   mai 13, 2016 11:44 CEST

Ida Nielsen

Nasjonal Jazzscene Victoria lørdag 20. august kl. 22:00

Danske Ida Nielsen er en del av en veldig eksklusiv klubb av musikere. Nemlig de Prince anså som funky nok til å ha i sin innerste sirkel. Den danske funkbassisten har på mange måter allerede opplevd de fleste unge musikeres drøm: last opp videoer av deg selv på nett, bli oppdaget av helten din og end opp med å spille i bandet hans.

Nielsen begynte å spille bass som 16-åring etter å ha hørt et lokalt funkband. Grunnlaget ble lagt i storbandet på videregående, før hun tok turen videre til konservatoriet i Århus. Etter mange år med å studere Princes funk, i tillegg til bassister som Larry Graham, Bootsy Collins og Marcus Miller, ble hun invitert til å jamme med Prince i 2010. Hun ble fast medlem i hans New Power Generation, i tillegg til sidebandet hans PRINCE & 3RDEYEGIRL. Ved siden av dette har hun arbeidet med et nytt soloalbum der funken er grunnstenen, ved siden av drypp fra hiphop, reggae og world music.

Er du ute etter å runde av festivaluka med en real funkfest anbefaler vi deg å ta turen til Nasjonal Jazzscene Victoria lørdag 20. august kl. 22:00.

Garzone/Bakken/Franck/Mjåset Johansen med gjest: Petter Wettre

Herr Nilsen fredag 19. august kl. 22:00

”I’m not the master of the sax, Garzone is”, uttalte Michael Brecker en gang.

Den amerikanske saksofonisten George Garzone har lenge vært omtalt med stor respekt i jazzverdenen, både som utøver og lærer. Boston-veteranen startet trioen The Fringe i 1972 med John Lockwood og Bob Gullotti, og i tillegg til å spille med the Fringe har han jobbet med andre musikere som Michael Brecker, Joshua Redman, Chick Corea, Carla Bley, Lenny White, Gary Peacock, Cecil McBee, Gil Evans og til og med selveste Elvis.

Garzone er også en ettertraktet pedagog. For tiden underviser han på Berklee College of Music, og han har tidligere undervist på New England Conservatory, Longy School of Music, New York University, Manhattan School of Music, Northeastern University og the New School University.

Blant tidligere elever finner vi saksofonisten Magnus Bakken, som har opptrådt og gitt ut plate med veteranen Garzone. Nå møter de Daniel Franck og Håkon Mjåset Johansen på scenen, der de skal utforske sin egne form for avantgarde-jazz. Som gjest denne kvelden inviterer de med seg Petter Wettre som også har studert med Garzone.

Oslo Jazzfestival 2016  |  14. - 20. aug.  |  30-årsjubileum

• Jan Garbarek Group feat. Trilok Gurtu (14.08, UTSOLGT!)
  • Jan Garbarek Group feat. Trilok Gurtu (15.08, EKSTRAKONSERT!)
  • Chestnut, Williams & White (14.08)
  • Hilde Louise & Kaba Orchestra (15.08)
  • Abdullah Ibrahim (16.08)
  • Megalodon Collective (16.08)