Morten Qvenilds The HyPer(sonal) Piano Project til Oslo Jazzfestival

Pressemelding   •   feb 23, 2016 13:53 CET

Den Bylarm-aktuelle pianisten og komponisten Morten Qvenild avslutter sitt kunstneriske stipendiatprosjekt The HyPer(sonal) Piano med to konserter på Norges musikkhøgskole 16. og 17. august under Oslo Jazzfestival

Morten Qvenild har de siste 15 årene vært en av de mest kreative og innovative musikerne i europeisk jazz og andre sjangre. Han har bidratt i en rekke band og på mer enn 50 utgivelser med blant annet In the Country, Solveig Slettahjell Slomo Quintet, Susanne Sundfør, Arve Henriksen og Thomas Dybdahl. I år ble han nominert til Spellemannprisen i åpen klasse og som komponist for soloalbumet Personal Piano.

Han har i prosjektet arbeidet med å utvikle den soniske paletten til flygelet ved å integrere elektronikk i forskjellige former og på forskjellige måter.

16. august: 3 x Duo

The HyPer(sonal) Piano i duett med Hilde Marie Holsen (trompet og elektronikk), Al Khowarizmis mekaniske orkester av Christian Blom og sPacemoNkey med Gard Nilssen (trommer). Store deler av den musikalske utprøvingen i prosjektet har blitt gjennomført i forskjellige duo-samarbeid.

17. august: Personal Piano

The HyPer(sonal) Piano og Vokal. Solokonsert med Morten Qvenild.

Musikken er en sammensmeltning av Qvenilds stemme og et svært og komplekst instrument. Sammen roper de to ut: Vi vil ha popmusikk! Vi vil ha melodier! Vi vil ha motstand! Vi vil ha støy!

Stipendiatprosjektet er gjennomført på Norges musikkhøgskole, der Qvenild har vært ansatt siden 2011, og støttet av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid. Konsertene produseres av Musikkhøgskolen i samarbeid med Oslo Jazzfestival.

Oslo Jazzfestival 2016  |  14. - 20. aug.  |  30-årsjubileum

• Jan Garbarek Group feat. Trilok Gurtu (14.08, UTSOLGT!)
  • Jan Garbarek Group feat. Trilok Gurtu (15.08, EKSTRAKONSERT!)
  • Qvenild: 3 X Duo (16.08)
  • Qvenild: Personal Piano (17.08)
  • The Oslo Jazz Festival Orchestra 2016 (19.08