Oslo Jazzfestival presenterer 1986 i 2016

Pressemelding   •   mai 31, 2016 13:43 CEST

Aha!!/Extended Noise med Frode Haltli. Fra venstre: Carl Morten Iversen, Audun Kleive, Frode Haltli og Frode Alnæs

I forbindelse med Oslo Jazzfestivals 30-årsjubileum har festivalen tillatt seg selv å være noe nostalgiske i programmeringen. Gjennom en serie på tre konserter drar vi frem tre band som satte preg på Oslos jazzliv anno 1986: Per Husby’s Dedications Orchestra, Aha!/Extended Noise og Cutting Edge.

Vi lar vår festivalsjef Edvard Askeland, som også var bassist i Cutting Edge, fortelle kort om bandene:

Per Husby’s Dedications Orchestra

– Stort ensemble og stjernelag av musikere. Plata mottok Spelemannsprisen i jazzklassen og ble tildelt mye heder og ære i norsk og utenlandsk jazzpresse. På scenen på Victoria denne gang 12 toppmusikere med bl.a. Daniel Herskedal, Kasper Værnes og Helge Lien og to som også var med på originalinnspillingen; Knut Riisnæs og Karin Krog.

Aha!!/Extended Noise

– Bandet skiftet både navn og medlemmer noen ganger, men Eivind One Pedersen (1956-2012) var leder og hovedkomponist. Denne gang er det Frode Haltli som fyller Eivinds rolle i bandet i tillegg til Frode Alnæs, Carl Morten Iversen og Audun Kleive.

Cutting Edge

– Litt inhabil her kanskje, men de 5 åra fra 81-86 var fantastisk morsomme. Vi fikk spilt mye både innenlands og utenlands samt gitt ut 3 Lp-plater med egenkomponert musikk innen et den gang svært omdiskutert ”utvidet jazzbegrep” der flere av instrumentene trengte strøm.

Billettene til konsertene med Aha!!/Extended Noise, Cutting Edge og Per Husby's Dedications Orchestra legges ut for salg 1. juni kl. 10:00.

De siste ukene har Oslo Jazzfestival kommet med stadig flere drypp fra sitt jubileumsprogram som inkluderer blant annet Jan Garbarek, Hilde Louise Asbjørnsen & Kaba Orchestra, Jimmy Webb, Jaga Jazzist, Come Shine med KORK, Tord Gustavsen med Oslo Domkor og Tore Brunborg, Fire! Orchestra, Mathias Eick, Charles Lloyd, Abdullah Ibrahim og Prince-bassist Ida Nielsen.

Oslo Jazzfestival 2016 | 14. - 20. aug. | 30-årsjubileum

• Jan Garbarek Group feat. Trilok Gurtu (14.08, UTSOLGT!)
  • Jan Garbarek Group feat. Trilok Gurtu (15.08, UTSOLGT!)
  • Chestnut, Williams & White (14.08)
  • Hilde Louise & Kaba Orchestra (15.08)
  • Jaga Jazzist (16.08)
  • Abdullah Ibrahim (16.08)
  • Mathias Eick - Midwest (16.08)
  • Megalodon Collective (16.08)
  • Aha!!/Extended Noise (16.08)
  • Felix Peikli & Joe Doubleday presents Benny Goodman (16.08)
  • Qvenild: 3 X Duo (16.08)
  • Qvenild: Personal Piano (17.08)
  • The Dutch Swing College Band (17.08)
  • Come Shine med KORK (17.08)
  • Jon Balke Solo (17.08)
  • Anne-Marie Giørtz (17.08)
  • Cutting Edge (17.08)
  • Fire! Orchestra (18.08)
  • Per Husby's dedication's (18.08)
  • Ellen Andrea Wang (18.08)
  • Ayumi Tanaka Trio (18.08)
  • Tord Gustavsen med Oslo Domkor & Tore Brunborg (18.08)
  • Magnolia Jazzband med Majken Christiansen (18.08)
  • Gard Nilssens Acoustic Unity (18.08)
  • Jimmy Webb (19.08)
  • Susanna (19.08)
  • The Oslo Jazz Festival Orchestra 2016 (19.08)
  • Garzone/Bakken/Franck/Mjåset Johansen med gjest: Petter Wettre (19.08)
  • Håkon Kornstad Tenor Battle (19.08)
  • Trygve Seim - Rumi Songs (20.08)
  • Gammalgrass (20.08)
  • Ida Nielsen (20.08)

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/no/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.